Haal het maximale uit jouw webshop tijdens corona.

12 november 2020

Iedereen die wel eens een online aanschaf heeft gedaan komt er mee in aanraking: een webshop! Naast een goeie collectie, uitstekende service & snelle levering vragen consumenten echter steeds meer van webshops. Denk bijvoorbeeld aan goeie vindbaarheid, een makkelijk bestelproces en een goed functionerende mobiele website of app. Webba helpt jouw online winkel succesvol te worden door met je mee te denken, zodat jij je kan focussen op je producten.

In dit artikel zetten we de belangrijkste stappen van een succesvolle webshop op een rijtje en hoe wij als internetbureau je hierbij kunnen ondersteunen.

1. Goed vindbaar voor jouw product en jouw klant

Om jouw (toekomstige) klant optimaal van dienst te kunnen zijn in zijn zoektocht naar dat ene truitje, die mooie spijkerbroek of dat perfecte paar schoenen is goede vindbaarheid een must. Je moet niet alleen vindbaar zijn op je productnamen, maar ook op andere relevante zoekwoorden die jouw doelgroep gebruikt in zijn zoektocht. Een zoekwoorden onderzoek via tools als Google Keyword Planner of Semrush is vaak waar deze stap begint.

Vervolgens heb je de platformkeuze: ga je voor snel, maar betaald, resultaat via Google AdWords, of ga je je website optimaliseren voor Google voor meer organisch verkeer. Wanneer je shop net in de lucht is, is het vaak aan te raden om te starten met AdWords (SEA). Je kunt dit goed optimaliseren om de kosten per klik zo laag mogelijk te houden, de kunst zit hem vervolgens in het ombuigen van deze bezoeker naar een betalende klant. In stap twee leggen we je hier meer over uit.

Wanneer je kiest voor de ‘natuurlijke’ manier van zoekmachine optimalisatie (SEO), is de belangrijkste stap na je zoekwoorden onderzoek een contentstrategie. Hoe ga je je webshop vindbaar maken op de zoektermen waar jouw bezoekers te vinden zijn. Probeer hierbij te focussen op zogenaamde ‘long tail keywords’, zoekwoorden waar een duidelijke intentie in terug te vinden is die vaak een lagere concurrentie hebben. Hierdoor heb je sneller resultaat én voorkom je dat je voornamelijk oriënterende bezoekers aantrekt. Hier kun je vervolgens blogs en landingpages op inrichten, waarbij je dus speciale pagina’s inricht in de zoekmachine waar jouw klant jouw producten kan ontdekken.

2. Een overzichtelijk, conversie-gestuurd ontwerp

De kracht van een goed webshop ontwerp zit hem vaak in eenvoud en kleine psychologische trucjes. Je wilt jouw nieuwe bezoeker namelijk niet afleiden van de kern: jouw geweldige producten! Probeer het ontwerp daarom zo clean mogelijk te houden en de producten op de voorgrond te plaatsen. Je plaatst deze waarschijnlijk al op je homepagina, maar probeer bijvoorbeeld ook in je blogs of op je landingpages relevante producten te plaatsen. Hierdoor maak je het de nieuwe bezoeker zo makkelijk mogelijk om het artikel wat hij zocht, aan te schaffen.

Uiteindelijk heb je de klant op de productpagina gekregen. Hier is het enorm belangrijk om alle hordes tot aanschaf weg te nemen, dit noemen we in vakjargon conversie optimalisatie (CRO), waarbij we sturen op een online aankoop of actie. Plaats een duidelijke knop waarbij de klant het product in zijn of haar mandje kan plaatsen en laat ook actief op de website zien dat dit gelukt is. Een pop-up of andere animatie, zoals bijvoorbeeld Coolblue doet, kan hierbij helpen. Hiermee stel je consument voor de keuze om verder te winkelen of direct te bestellen. Door met kleuren te spelen, kun je de aandacht van jouw klant sturen naar een

bepaalde keuze. Dit gebeurt bij Coolblue overduidelijk naar de bestelknop.

page2image53384896

Probeer de stappen die de klant daarna moet doorlopen, zoveel mogelijk te beperken. Hoe meer stappen, hoe groter de kans dat hij afhaakt zonder af te rekenen. Maak van de stappen die de klant moet volgen om af te rekenen een klein feestje, bijvoorbeeld met een progressbalk. Hiermee toon je actief welke stappen er in het afrekenproces zitten, welke al succesvol doorlopen zijn en welke nog open staan. Hierdoor verminder je de kans op vroegtijdige verlaters en maak je je proces inzichtelijk.

3. De perfecte afhandeling van de bestelling

Niet 100% online, maar zeker zo belangrijk. Wanneer de klant succesvol een bestelling op je webshop heeft geplaatst kun je bijvoorbeeld een gepersonaliseerde e-mail sturen als dank voor zijn bestelling, of je geautomatiseerde bestelsysteem aantrekkelijk instellen. Zorg dat je zoveel mogelijk relevante informatie in zo’n e-mail verstrekt, zoals vaak gestelde vragen, bezorgdata & de factuur. Hiermee voorkom je dat klanten onnodig contact met je opnemen over onduidelijkheden en door een geolied, overzichtelijk proces vergroot je de kans op terugkerende klanten.

Maak ook van je pakketje een feestje. Denk bijvoorbeeld aan een handgeschreven kaartje, een mooie verpakking of een kleine attentie. In 2020 worden we overspoeld door webshops en een klein gebaar kan het verschil maken tussen een eenmalige of terugkerende klant!

page3image36272912

4. Maatwerk aftersales

Yes, een succesvolle bestelling! Maar hoe zorg je nu dat deze klant in het vervolg weer voor jou kiest, naast de juiste afhandeling van zijn bestelling? Aftersales is het antwoord. Na een aantal dagen kun je de klant bijvoorbeeld een mail sturen via tools als MailChimp met een kortingscode op zijn volgende bestelling. Hiermee vergroot je de kans dat hij in de toekomst weer voor jou zal kiezen, een trucje die succesvol door Thuisbezorgd wordt toegepast door spaarkaarten bij restaurants & punten sparen.

Meer tips?

Meer uit je eigen webshop halen, of een webshop beginnen? Neem contact met ons op. Liever even bellen met een van onze specialisten? Bel dan naar 0591 – 71 46 99 en één van onze online adviseurs staat je te woord.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.