Verschil tussen SEO en SEA

7 oktober 2019

Het verschil tussen SEO en SEA

SEO, SEA, Google Ads, Analytics. Dit zijn termen waar je tegenwoordig niet meer omheen kunt als jouw bedrijf actief is op het internet. Maar zie je door de bomen het bos nog? Wat houden deze ‘ingewikkelde’ termen in en waar zijn ze goed voor? In dit blogbericht leggen wij je het verschil tussen SEO en SEA uit.

SEO

SEO is de afkorting van Search Engine Optimization, in Nederland ook wel bekend als zoekmachineoptimalisatie. Met zoekmachineoptimalisatie probeer je met behulp van verschillende factoren de website of een webpagina (beter) vindbaar te maken in de organische zoekresultaten van Google. De organische zoekresultaten zijn de gratis, natuurlijke resultaten die worden getoond, naar aanleiding van een gezocht woord of een woordcombinatie. Deze resultaten bevinden zich middenin de zoekresultaten-pagina en worden getoond onder de advertenties (SEA). Maar over die advertenties later meer.

Een web aan factoren

De score van de website of webpagina hangt zoals gezegd dus van tientallen factoren af. Google is vaag over deze factoren en doet hier eigenlijk ook nooit uitspraken over. In de loop van de jaren worden de factoren natuurlijk wel steeds duidelijker, omdat het simpelweg door de gebruikers wordt uitgeprobeerd. Het is uiteraard belangrijk dat de webpagina relevante content bevat die aansluit bij het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden. Google moet de pagina goed beoordelen, maar de tekst moet ook leesbaar zijn voor je bezoekers. Daarnaast is het essentieel dat er wordt gelinkt naar je webpagina vanuit andere (externe) waardevolle webpagina’s. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Ook technische factoren, zoals de opbouw van de website in programmeertaal, hebben invloed op de resultaten in een zoekmachine. Te veel codes bovenaan de pagina zorgen voor verminderde vindbaarheid, omdat Google de websites van boven naar beneden leest. Zorg er dus altijd voor dat de zoekwoorden waar je op gevonden wilt worden, bovenaan staan en verder verspreid in de tekst voorkomen.

SEO = geduld

Bij het toepassen van SEO is het goed om te realiseren dat het enkele weken of maanden kan duren voordat de robots van Google je webpagina’s gevonden hebben. Als de pagina eenmaal gevonden is door Google, wordt dit in vaktaal ‘geïndexeerd’ genoemd. Vervolgens is het goed om de pagina te blijven optimaliseren, door bijvoorbeeld andere links toe te voegen en de informatie op de pagina up-to-date te houden. Hier houdt Google van. Wil je jouw websitebezoekers analyseren? Dit kan heel goed met de tool Google Analytics, waarin alle statistieken over je website uit te lezen zijn.

SEA

In plaats van optimaliseren bij SEO, doe je bij SEA aan adverteren, oftewel Search Engine Advertising. Met SEA adverteer je in de zoekresultaten van Google die helemaal bovenaan en onderaan de pagina staan. Bij een zoekresultaat worden maximaal vier advertenties bovenaan en vier advertenties onderaan de pagina getoond. Dit kan Google overigens ook zo weer veranderen, want in het verleden zijn het er wel eens drie geweest en hebben ze ook aan de rechterkant van de pagina gestaan. Je herkent de advertenties in ieder geval aan het kleine groene symbool met daarin ‘Adv.’

Betalen voor je bezoekers

Het verschil met SEO is dat er aan het gebruik van SEA wel kosten verbonden zijn. Je plaatst advertenties in Google en adverteren kost nu eenmaal geld. SEA draait om het doelgericht opzetten van campagnes met behulp van specifieke zoekwoorden waar je wilt dat jouw advertenties bij worden getoond. Je betaalt pas wanneer een bezoeker daadwerkelijk op je advertentie klikt en dus niet wanneer een advertentie slechts wordt getoond; pay per click. Met het juiste budget en de juiste zoektermen wordt het juiste publiek bereikt. Bij SEA bepaal je je eigen budget en stel je zelf in wat je per klik maximaal wilt betalen.

SEA = direct zichtbaar zijn

Adverteren in Google is pas succesvol als er pakkende, aantrekkelijke advertentieteksten worden geschreven voor de bezoekers. Meestal worden meerdere varianten van advertenties geschreven en getest, om te kijken welke advertentie het beste scoort. Soms werkt het om de bezoeker een vraag te stellen en soms werkt het om te spelen met je USP’s. Het verschil tussen SEO en SEA is dat de zoekmachine advertenties niet zoveel tijd nodig hebben om zichtbaar te zijn. Je bepaalt met SEA helemaal zelf in welke periode je zichtbaar wilt zijn. Het aanmaken van de advertenties en het monitoren van de advertentieresultaten wordt gedaan met de tool Google Ads. In Ads staan alle statistieken over je campagnes en kun je ook de campagnes wijzigen en bijsturen. 

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.