Google Ads
Google Ads
Waarom zou je Google Ads inzetten? Om snel vindbaar en zichtbaar te worden in de zoekresultaten van Google. Ads is een gratis programma waarin je advertenties kunt opbouwen, uitzetten, optimaliseren en analyseren. Door advertenties in te zetten kun je snel meer bezoekers naar je website halen.
Een ander woord voor adverteren in Google is Search Engine Advertising, SEA in het kort. Bij het inzetten van SEA betaal je als er wordt geklikt op je advertentie. De advertenties kunnen in het zoek-, display-, of videonetwerk weergegeven worden. Dit kun je zelf bepalen. Een combinatie kan natuurlijk ook. De positie van je advertentie in de zoekresultaten wordt bepaald door een aantal factoren. Alleen de advertenties aanmaken in Google Ads is dus niet voldoende.
De structuur
Als eerste moet je een account aanmaken in Google Ads. Hier moeten een aantal gegevens ingevuld worden, zoals het doel en de betaalinformatie. Als tweede moet je een campagne aanmaken. De campagne heeft een algemeen onderwerp waarover je wilt adverteren. Het onderscheid kun je maken in de advertentiegroepen, die onder de campagne komen te hangen. Als laatste maakt je de advertenties. Deze komen onder de advertentiegroepen te hangen.
Hoe maak je een advertentie?
Er zijn verschillende soorten advertenties waaruit je kunt kiezen. Afhankelijk van het netwerk waarin je gevonden wil worden, kies je de beste advertentietype. Bij het maken van een advertentie, moet je een aantal zaken opgeven:
- Koppen
- Beschrijvingen
- URL
Daarnaast is het mogelijk om extensies toe te voegen aan je campagne. Denk hierbij aan een link naar contact of een productcategorie. Met deze extensies kun je een bezoeker makkelijk naar een gedeelte van je website laten gaan. Zo voeg je dus meer informatie toe dan alleen de koppen en beschrijvingen.
Nieuw! Google Ads heeft sinds kort de mogelijkheid om afbeeldingen toe te voegen aan je advertenties. Dit zorgt ervoor dat je advertentie nog beter opvalt.
Positie bepalen
De positie van je advertenties in de zoekresultaten wordt bepaald door een aantal factoren:
- De relevantie van je advertentie voor de zoekopdracht
- De kwaliteitsscore van de advertentie
- Het bod dat je hebt ingesteld en de biedingen van concurrentie
Het is belangrijk dat je analyseert hoe je advertenties het doen en waar er verbeteringen zijn. Dat maakt adverteren in Google Ads best een tijdrovende klus.
Word vindbaar en zichtbaar
De markteers van Webba hebben allemaal een certificaat voor Google Ads. Dit betekent dat zij precies weten hoe campagnes en advertenties gestructureerd zijn. Maar zij weten ook wat de resultaten betekenen en hoe dit geoptimaliseerd kan worden. Onze marketeer halen jaarlijks opnieuw hun certificaat. Zo blijven ze op de hoogte van de ontwikkelingen.
Wil jij snel starten met zoekmachine adverteren maar heb je zelf geen tijd? Neem dan contact op met ons. Onze marketeers helpen je graag!