Conversion rate optimization

Conversion rate optimization, of CRO, is het verbeteren van je website om de kans op conversie te vergroten. Het gaat er om dat je de klant aanzet tot kopen. Om te achterhalen hoe de website geoptimaliseerd wordt zijn er een aantal stappen om te doorlopen.

 

Onderzoek

Als eerste moet je onderzoek doen naar hoe jouw website er voor staat. Een handige tool is Google Analytics. In Analytics kun je snel vinden waar mensen afhaken op je website. Als deze pagina geen foutmelding weergeeft, dan kun je met conversie optimalisatie aan de slag. Zet voor jezelf op een rijtje welke pagina’s je wil optimaliseren en wat jij veel afhakers vindt. Dit kan namelijk voor iedereen verschillend zijn.

 

Testen

Als je genoteerd hebt welke pagina’s geoptimaliseerd moeten worden, is de volgende stap testen. Bekijk de pagina en schrijf op welke onderdelen kunnen bijdrage aan een verlaging van uitstappers. Denk bijvoorbeeld aan kleuren, foto’s en teksten. Om te achterhalen welk onderdeel toegevoegd of verwijderd moet worden voor een hogere conversie, is het belangrijk om te testen. Een handige tool hiervoor is A/B testen.

 

A/B testen

Bij A/B testen maak je twee dezelfde pagina’s aan. Het enige verschil is één onderdeel per keer. Je bezoekers worden in twee groepen gesplitst. De ene groep krijgt versie A en de andere groep versie B. Zo kun jij achterhalen welke versie het beter doet. Wil jij weten of de foto verschilt maakt? Dan gebruik je twee verschillende foto’s. Dit kun je met elk onderdeel uitvoeren. Door gebruik te maken van A/B tools kun je gemakkelijk de test uitvoeren en monitoren. A/B testen is een continu proces want optimaliseren kan altijd.

 

Online vooruit met Webba

Een website optimaliseren kost veel tijd. Webba kan dit voor jou uitvoeren. Om ervoor te zorgen dat jij weet welke aanpassingen er zijn gedaan, krijg je aan het eind van elke maand een rapportage. In de rapportage staat welke onderzoeken zijn gedaan, welke resultaten dit heeft opgeleverd en welke aanpassingen wij hebben gedaan. Zo krijg je inzicht in de onderbouwde aanpassingen om jouw website te optimaliseren.

 

Starten met CRO?

Wil jij weten hoe jouw website geoptimaliseerd kan worden? Neem dan snel contact met ons op. Wij helpen jouw graag het beste uit jouw website te halen.