Merkpositionering

Een merkpositionering, wat is dat? Deze strategie heeft als doel om merkassociaties te creëren in het hoofd van jouw doelgroep. Dit moet ervoor zorgen dat jouw doelgroep jouw bedrijf op een specifieke manier ervaart. Een voorbeeld van een associatie is: bij het woord knakworst denkt de doelgroep gelijk aan het merk Unox. Voor een merkpositionering moet je in beeld brengen waarin jouw bedrijf zich onderscheid van de concurrent om ervoor te zorgen dat de doelgroep jouw bedrijf de voorkeur geeft.

 

Hoe begin je met een merkpositionering strategie?

De merkpositionering moet volledig aansluiten bij jouw bedrijf. Om dit goed in beeld te krijgen, moeten een aantal stappen doorlopen worden.

 

Het MDC-model

MDC staat voor Merk, Doelgroep en Concurrentie. Het is belangrijk om te weten waar jouw merk voor staat en wat jij toevoegt aan je doelgroep. Daarnaast is het belangrijk om te weten wie jouw doelgroep is. Maar ook wat zij willen en wat zij van jouw bedrijf verwachten. Ook is het handig om te achterhalen hoe jouw concurrenten zich positioneren. Zo kun jij je onderscheiden in de positionering.

 

Definieer jouw onderscheidend vermogen

Het onderscheidend vermogen van jouw bedrijf kun je het beste in twee of drie woorden aangeven. Dit kan door aan te geven wat jouw bedrijf belangrijk vindt. Een voorbeeld is de merkessentie van Apple: Think Different.

 

Een merkbelofte

De merkbelofte vertelt jouw klanten hoe jouw bedrijf aansluit bij hun wensen. Maar ook hoe jij je onderscheid van de concurrentie. Belangrijk is dat je de merkbelofte wel kunt na komen. Kun je de belofte niet nakomen, dan zullen klanten snel afhaken en overstappen naar een concurrent.

 

Een visuele merkidentiteit

Je onderscheidend vermogen en merkbelofte kun je doormiddel van visuele positionering naar voren brengen. Bij de visuele merkidentiteit is het belangrijk dat

  • Jouw huisstijl wordt gebruikt
  • Dat dit consistent is
  • Zich onderscheid van de concurrent.

Klanten zien het visuele gedeelte eerder dan tekst. Als de visuele elementen niet opvallen, zullen de klanten de tekst ook niet zien.

 

Blijf consistent

Het klinkt zo makkelijk, maar consistent blijven is soms best lastig. Het gaat er om dat zowel het visuele als tekstuele aspect overal in lijn is met de gemaakte positionering. Dit betekend dat op de website, je e-mail en socialmediakanalen geen tegensprekende uitingen gedaan moeten worden. Bij onduidelijkheden zullen klanten sneller afhaken.

 

Hulp nodig bij jouw merkpositionering?

Onze medewerkers hebben ervaring met het ontwikkelen van merkpositionering strategieën en willen jouw daar graag mee helpen. Deze strategie wordt altijd in overleg gecreëerd, want jij kent je bedrijf en de doelgroep het beste. Neem snel contact met ons op.