Search Engine Advertising

Search Engine Advertising, ook wel SEA genoemd, staat voor zoekmachine adverteren. Het verschil met SEO is dat je betaalt voor je positie in de zoekresultaten. Bij SEA betaal je per klik en alles is meetbaar. Zo kom je snel bovenaan te staan en krijg je snel inzichten in je doelgroep.

 

Wat houdt zoekmachine adverteren in?

Bij SEA betaal je voor je positie in je zoekresultaten. Het voordeel hiervan is dat je op korte termijn resultaat krijgt, in tegenstelling tot SEO. Voor SEA maak je een advertentie aan in Google Ads. Belangrijk hierbij is dat de advertenties aansluiten bij de pagina of product waarvoor je een advertentie maakt. Het kiezen van een specifiek zoekwoord is dus belangrijk. Je betaalt pas als er op de advertentie wordt geklikt. De kosten per klik (CPC) verschilt per woord. De positie wordt mede bepaald door de CPC die je zelf instelt.

 

Positie in Google

De advertenties komen boven en onderaan in de zoekresultaten van Google te staan en zijn te herkennen doordat het woord advertentie boven de titel staat. De positie van jouw advertentie wordt gebaseerd op de concurrentie, de CPC die je instelt en de kwaliteitsscore die Google toekent. De kwaliteitsscore wordt bepaald door het zoekwoord en hoe vaak deze terugkomt in de advertentie. Maar ook de relevantie van het zoekwoord voor de advertentie.

 

Een advertentie

Het maken van een advertentie gebeurt in Google Ads. Belangrijk is dat je een zoekwoord heb gekozen, een campagne hebt aangemaakt en een budget hebt vastgesteld. Een advertentie bestaat uit verschillende onderdelen: de titel, de URL en een omschrijving. Hierin verwerkt je het zoekwoord en geef je aan waarom klanten bij jouw moeten kopen. Een advertentie verwijst naar een landingspagina.

 

Een landingspagina

Wanneer er geklikt wordt op de advertentie, wordt je doorgestuurd naar een landingspagina. Voordat de advertentie live gaat, moet er dus een passende landingspagina gemaakt worden. De pagina moet dezelfde, en meer uitgebreide, informatie bevatten als de advertentie. Belangrijk is dus dat het zoekwoord wordt gebruikt en aansluit bij het doel van je landingspagina en advertentie.

 

Meten is weten

Een groot voordeel van Google Ads is dat alles gemeten wordt. Als je Ads integreert met Google Analytics, ontvang je nog meer gegevens. Doordat alles gemeten wordt, kun je zien hoe vaak er geklikt wordt en of dit leidt tot conversies. Op basis van deze gegevens kun je de advertentie eventueel aanpassen. De aanpassingsmogelijkheden zijn bijvoorbeeld: het aanpassen van de landingspagina, de titel veranderen, de CPC verlagen of verhogen of de locatie waar de advertentie vertoont wordt verbreden of verkleinen.

 

Online vooruit met Webba

Onze webbazen weten precies wat alle cijfers binnen Ads betekenen. Aan het eind van de maand ontvang jij een rapportage waarin deze cijfers worden uitgelegd. Zien wij dat er verbeteringen zijn? Dan voeren wij deze natuurlijk door. Ook hiervan wordt jij op de hoogte gehouden.

 

Wij helpen je graag!

SEA is een doorlopend proces waarbij je regelmatig moet kijken naar de resultaten en aanpassingen moet doen. Daarnaast zijn er veel meer mogelijkheden voor het adverteren. Zo kan je ook adverteren op social media. Wil jij weten welke mogelijkheden er voor jouw zijn? Neem snel contact met ons op en wij helpen je graag.