SEO tips & trends 2018

14 december 2017

Het jaar is weer voorbij gevlogen en het nieuwe jaar staat alweer voor de deur. Daarom is het hoog tijd dat we jullie meenemen in de belangrijkste SEO trends en SEO tips voor het jaar 2018. De wondere wereld van SEO ontwikkelt zich razendsnel. Daarnaast wordt Google ook met de dag slimmer. Lees in onze blog hoe jij tóch het verschil kan maken met je SEO in het jaar 2018.

SEO tips & trends 2018 met praktische tips!

Er vinden natuurlijk honderden ontwikkelingen tegelijkertijd plaats. Wij hebben de moeite genomen om de belangrijkste trends voor je uiteen te zetten, toe te lichten en geven daarbij praktische tips. Ook in de SEO trends 2018 geldt: alles staat en valt met gebruikersvriendelijkheid en relevantie voor je bezoeker. De verschuiving van desktop naar mobiel internet gaat ook onverminderd door en dat zien we ook terug in de trends van 2018.

SEO trends 2018: Rankbrain

Google Rankbrain is een zelflerend alogritme dat gebruikersinteractiedata gebruikt om jouw website te rangschikken in de organische resultaten. De rangschikking wordt inmiddels door honderden factoren beïnvloed. Factoren zoals doorklikratio (CTR) en zogenaamde dwell time worden beschouwd als één van de belangrijkste SEO-factoren anno 2018. We leggen uit wat dit precies inhoudt en waarom het uiteindelijk allemaal neerkomt op relevantie.

CTR – de doorklikratio

De doorklikratio is één van de statistieken waarmee Google jouw positie in de zoekresultaten bepaalt. Het percentage bezoekers dat daadwerkelijke klikt op jouw pagina zodra deze getoond wordt in de zoekresultaten; dat is je doorklikratio of CTR. Dat CTR erg veelzeggend is voor Google is vrij logisch. Als er namelijk veel wordt geklikt op een resultaat, dan is het redelijk vanzelfsprekend dat dit resultaat interessant lijkt te zijn voor de bezoeker.
We zien de afgelopen jaren dat de doorklikratio in organische zoekresultaten over de gehele linie daalt. Dit komt voornamelijk omdat Google veel aandacht schenkt aan advertenties, productcarrousels, automatische antwoorden door middel van gestructureerde gegevens en nog veel meer. Hieronder kun je zien hoe resultaten worden weergegeven op de zogenaamde ‘0-positie’.
Advertenties boven de organische zoekresultaten:
advertenties boven organische zoekresultaten
 
gestructureerde gegevens en automatisch gegenereerde antwoorden (het meest dodelijk voor je organische CTR!):
Automatisch antwoord boven organische zoekresultaten
 
productcarrousels:
product carrousel boven organische zoekresultaten

4 SEO tips om een dalende (organische) CTR te compenseren

  1. Blijf vooral mikken op het beantwoorden van de vraag van je bezoeker met je content. Schrijf dus ijzersterke content! De content moet de vraag van je bezoeker zo volledig mogelijk beantwoorden en het liefst nog een beetje extra relevante informatie meegeven.
  2. Denk ook aan de metabeschrijvingen van je pagina, zodat de zoeker op de resultatenpagina van Google meteen al kan lezen wat ze op jouw pagina mogen verwachten. Een tip voor je metabeschrijving: kijk naar de metabeschrijving van advertenties. Deze zijn vaak al volledig geoptimaliseerd (let op: geen copy-paste!)
  3. Geef je contentmarketing een boost. Schrijf ook vaker over gerelateerde ‘off-topic’ onderwerpen om een groter publiek te bereiken. Vervolgens kun je met een retargetingcampagne deze doelgroep bereiken om een deel van deze bezoekers te laten converteren (aanzetten tot actie).
  4. Maak waar mogelijk gebruik van gestructureerde gegevens. Er zijn verschillende plugins beschikbaar voor platformen zoals WordPress en Magento. Deze gestructureerde gegevens worden heel makkelijk door een zoekmachine opgehaald. Het mooie hiervan is dat Google dit soort gegevens boven de organische zoekresultaten weergeeft. Dit is de zogenaamde 0-positie. We zien hier veel in terug, zoals automatische antwoorden, productcarrousels en meer.

What the Dwell (time)?

Dwell time is een combinatie tussen CTR, sessieduur en bouncepercentage. Deze complexe berekening is voor Google een belangrijke indicator die aangeeft hoe relevant jouw content is voor de gebruiker. Als iemand je website bezoekt en deze bezoeker de website zonder enige interactie weer verlaat wordt dat gezien als een bounce. Het bouncepercentage alleen is echter te kort door de bocht. Vaak zie je dat blogs enorm hoge bouncepercentages hebben. Hoewel de meeste bezoekers wel de tijd nemen om (een deel van) de blog te lezen.
Hoe Google precies werkt zullen we nooit te weten komen. Google doet namelijk altijd geheimzinnig over de exacte factoren en hoe berekeningen tot stand komen. De meeste marketeers zijn het op basis van experimenten en data met elkaar eens: dwell time een belangrijke rangschikkingsfactor is in de organische zoekresultaten.

Dwell time = relevant zijn

Relevantie en gebruikerservaring is de sleutel tot organisch succes. Als je relevant bent en bezoekers blijven op jouw website heb je automatisch een goede dwell time te pakken. Beschouw de zoektermen van bezoekers daarom als vragen en beantwoord deze vragen zo goed mogelijk met een landingspagina. Dus: zoekterm bezoeker = vraag, jouw landingspagina = antwoord.
Zorg altijd dat de gebruikerservaring helemaal tiptop is door volledig antwoord te geven op de vraag van de gebruiker. Het liefst geef je ze nog wat extra (relevante) informatie mee. Daar wordt de gebruiker –en Google- gelukkig van.
Zorg dat de content en informatie ijzersterk is. Ga inhoudelijk ook de diepte in. Gebruik video’s en afbeeldingen om je boodschap nóg duidelijker te maken. Link daarnaast ook vanuit je content naar andere pagina’s als je onderwerpen behandeld waar je op je pagina niet verder over wilt uitweiden, maar die toch belangrijk/nuttig/informatief voor de gebruiker zijn.

SEO trends 2018: videocontent, zorg dat je meedoet!

Als je nog niet bezig bent met videocontent dan is het zaak om daar zo snel mogelijk mee te beginnen. De verwachtingen zijn namelijk dat videocontent meer dan 80% van het totale dataverkeer op het internet gaat uitmaken. Onderzoeksbureau Cisco laat dit in een grafiek zien:
internet video consumptie 2018
De reden voor toename in videocontent is ook goed te verklaren: gebruikersgemak. De overgrote meerderheid van mensen laat zich liever informeren met een video dan met platte tekst. Bovendien spreken beelden veel meer tot de ver’beeld’ing dan platte tekst.

Video in de zoekresultaten

In de Verenigde Staten was er al langer sprake van, maar inmiddels zien we in Nederland ook steeds vaker YouTube videos in de organische zoekresultaten verschijnen. Naast gebruikersgemak voor je bezoeker zijn video’s voor jouw business dus ook heel erg interessant!

Video afmetingen: liggend, staand… of vierkant?

Frankwatching schreef onlangs een interessant artikel over vierkante video’s. Vierkante video’s nemen 78% meer ruimte in beslag op een mobiele weergave. Deze video’s worden dus aanzienlijk groter weergegeven. Daarmee is de kans dat ze gezien worden óók een stuk groter.

 
Als je erbij nadenkt is het ook logisch. Veel mensen gebruiken hun telefoon, waarbij staande of liggende beelden veel verschil maakt. Een liggende afbeelding wordt niet prettig weergegeven als iemand zijn telefoon recht houdt en vice versa.
Bij vierkante video’s maakt de positie van het apparaat niet uit voor de weergave. Of je je toestel nu staand of liggend vasthoudt, de video wordt dan in dezelfde grote weergegeven. Dit zorgt voor een prettigere gebruikservaring en grotere kans dat je video opvalt. Uiteindelijk vertaalt zich dit terug naar meer interactie. Daar gaat het natuurlijk uiteindelijk om!

SEO tip: Embedded video op je pagina

Video’s op je YouTube kanaal zijn om meerdere redenen interessant. Naast het feit dat YouTube op Google na de grootste zoekmachine ter wereld is (hint!), kun je vanaf je YouTubekanaal ook embedded video’s op je website weergeven. Google ziet dit als waardevolle verrijking van de gebruikerservaring en komt dus ten goede van je SEO score.
Embedded video’s op je pagina zorgen voor een langere sessieduur. We gaan er nu even vanuit dat je een video plaatst die uiterst relevant is en een toevoeging van de content op die pagina. De bezoekers nemen dan de tijd om je video te bekijken, waardoor ze dus langer blijven plakken.
Zoals eerder aangegeven zorgt deze sessieduur van je bezoekers er weer voor dat je beter gaat scoren in de zoekresultaten van Google. Het is immers een logische gedachte dat als de bezoeker meer tijd bij je doorbrengt, je ook vast iets nuttigs te melden hebt.

SEO Trends 2018: Voice Search

We zijn inmiddels allemaal redelijk bekend met gesproken zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan Siri van Apple of Cortana van Microsoft. Dit is software die opdrachten uitvoert op basis van jouw ingesproken opdracht. Google biedt ook deze mogelijkheid. Je kunt in de instellingen van Google de optie ‘OK Google’ selecteren. Wanneer je vervolgens roept ‘OK Google’, activeer je de gesproken zoekopdrachtfunctie. Heel handig!

Huidige feiten over voice search

Waarom voice search?

Een combinatie tussen de opkomst van internet via mobiele apparaten en het aanbod van spraakgestuurde ‘assistenten’ zoals Siri en Cortana zorgen ervoor dat de manier waarom mensen naar informatie zoeken dramatisch verandert. Naar verwachting zijn 50% van alle zoekopdrachten in 2020 spraakgestuurde zoekopdrachten. De voornaamste reden voor spraakgestuurde zoekopdrachten maken het ook duidelijk waarom dit zo in trek is bij iedereen:

  • Gebruikersgemak, vooral als je ondertussen met iets anders bezig bent
  • Snellere resultaten
  • Veel mensen moeite hebben met typen op andere (kleinere) apparaten

Wees toekomstbestendig en bereid je voor op voice search

Google gebruikt featured snippets (gestructureerde gegevens) om direct antwoorden te geven op de zoekresultatenpagina. Ditzelfde geldt ook voor spraakgestuurde opdrachten. Mocht je nog geen gebruik maken van gestructureerde gegevens voor spraakgestuurd zoeken, dan kun je hier lezen hoe dit werkt.

SEO trends 2018: Mobile First index

Nu meer dan de helft van al het zoekverkeer via mobiel gaat, is Google er mee bezig om websites te ranken op basis van hun mobiele weergave. De verwachtingen zijn dat dit ergens in 2018 uitgerold gaat worden.  Nog geen responsive design? Dan is het belangrijk dat je dit op korte termijn regelt. Je wil namelijk geen negatieve gevolgen merken in je ranking. Hoe groot de impact zal worden is nog niet bekend, maar zorg dat je er klaar voor bent. Zorg er ook voor dat je op je mobiele weergave geen content verbergt, maar laat dezelfde waardevolle content zien als je zeker wilt zijn dat het geïndexeerd wordt.

Mobile first SEO tips 2018

  • Zorg voor een mobielvriendelijke website (responsive). Maak meteen een afspraak om jouw website responsive te maken
  • Test je mobiele website
  • Houd zowel je desktop als mobiele paginasnelheid optimaal
  • Ga voor Accelerated Mobile Pages (AMP). Dit zijn razendsnelle HTML pagina’s die supersnel foto’s, video’s en tekst kunnen weergeven.
  • Bekijk de mogelijkheden voor een Progressive Web App (PWA). Dit zijn namelijk snellere apps en is dus gunstig voor de gebruikerservaring. En dus ook je SEO score!
  • Zorg dat alle content zichtbaar is op je mobiele site, zodat Google dit kan indexeren
  • Denk goed na over je interne linkstructuur. Grote dropdown menu’s verdwijnen namelijk op mobiele weergaves. Link vanuit je tekst naar dieperliggende pagina’s

SEO trends 2018: het AMP project

We blijven nog even in de mobiele termen, want we willen graag iets dieper ingaan op het AMP-project van Google. Een tijdje terug is Google begonnen met het stimuleren van amp pagina’s. Hier lees je de officiële aankondiging van Google.

Accelerated Mobile Pages aantrekkelijker voor de gebruiker

Zoals eerder aangegeven zijn Accelerated Mobile Pages speciale mobiele pagina’s die razendsnel rijke content (foto’s, video’s en tekst) kunnen weergeven. Deze pagina’s worden extra snel geladen op mobiel en daardoor is het aantrekkelijk voor mobiele gebruikers.

Gebruikerservaring is key

Uiteindelijk is de gebruikerservaring op jouw website leidend voor Google om jouw pagina te rangschikken in de organische resultaten. Hoe beter de gebruikerservaring, des te meer Google je beloont. De verwachting is dat Google deze pagina’s straks ook voorrang geeft in de zoekresultaten. Google heeft hiervoor zelfs een open source framework gelanceerd.

Wel of geen AMP?

Er zijn tegenstrijdigheden die in de ronde gaan over AMP. Wij geloven in ieder geval dat mobiele sites de toekomst zijn en dat zien we ook terug in de stijging van mobiel verkeer. Het is daarom vrij aannemelijk om te zeggen dat Google zich richt op ontwikkelingen die ten goede komen van de mobiele ervaring. Het AMP project zou daarom heel goed in dat straatje passen.

SEO trends 2018: ijzersterke content

Wil je tegenwoordig scoren in de zoekmachines, dan werken kleine blogjes en pagina’s steeds minder goed. Dat komt omdat de algoritmen van Google steeds slimmer worden en vanwege de groeiende concurrentie in jouw vakgebied. Iedereen is immers met SEO bezig, als het goed is (hint!). Google begrijpt inmiddels héél goed of jouw content of pagina aansluit bij de verwachting van de bezoeker. Zoals we in het begin van de blog aangaven zijn de doorklikratio, bouncepercentage sessieduur van je bezoekers belangrijke indicatoren om te bepalen hoe waardevol jouw content is

SEO tip 2018: verrijk je content en maak het volledig

Zorg voor rijke content waarbij je de diepte ingaat en gebruik maakt van multimedia content, zoals afbeeldingen en video’s. Plaats ook relevante uitgaande links, als je niet verder wilt uitweiden over een bepaald onderwerp maar de gebruiker toch de mogelijkheid wilt bieden om meer te lezen over dat onderwerp. Zorg ervoor dat jouw informatievoorziening volledig is.
De meeste pagina’s die hoog in de zoekresultaten staan hebben meer dan 1.000 woorden. Uit onderzoek blijkt zelfs dat de 1e en 2e resultaten op de zoekresultatenpagina van Google gemiddeld 1800 woorden bevatten.
Je kunt je er dus niet makkelijk vanaf maken wil je nog scoren. Zorg ervoor dat je echt waarde toevoegt. Natuurlijk moet je niet schrijven om het schrijven. Wanneer je niets meer over een bepaald onderwerp hebt te vertellen dan moet je vooral niet in herhaling vallen om maar tot die bij 1.000 woorden te komen. Het punt is dat je zo volledig mogelijk moet zijn, zodat de vragen van de gebruiker optimaal worden beantwoord.

Conclusie

De ontwikkelingen in SEO-land gaan onverminderd hard door. Wat vandaag nog belangrijk is, kan volgend jaar alweer achterhaald zijn. Voor komend jaar is het vooral belangrijk om je bezig te houden met:

  • De mobiele ervaring
  • Relevantie en verrijking van je content
  • Boosten van je videocontent

Mocht je na het lezen van deze blog denken: mijn god, waar begin ik!? Neem dan contact op met één van onze consultants en wij zorgen ervoor dat ook jij in 2018 kan blijven scoren!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.