E-commerce in Duitsland: waar moet je aan denken?

13 juni 2023

E-commerce in Duitsland kan mooie kansen bieden voor jouw webshop. Niet alleen als je uitgegroeid bent op de Nederlandse markt, maar ook om nieuwe mogelijkheden en markten te bereiken. Er zijn wel een aantal punten waar je rekening mee moet houden wanneer je deze stap wil gaan maken. Wist je dat Duitsland zo’n negenenhalf keer groter en ongeveer vijf keer zoveel inwoners als Nederland heeft? Daarnaast behoren onze oosterburen tot de grootste online shoppers van Europa. Dat maakt Duitsland een grote afzetmarkt en dat letterlijk naast de deur. Maar waar moet je concreet rekening mee houden wanneer je in Duitsland wil beginnen? In deze blogpost belichtten we enkele essentiële punten.

Duitse domeinnaam registreren

Wanneer je een Duitse versie van je webshop wil lanceren, dan wil je zeer waarschijnlijk een .de domeinnaam. Houd er rekening mee dat dit niet zo simpel gaat als het vastleggen van een .nl domein extensie. Voor een .de-registratie dient een persoon of bedrijf gevestigd te zijn in Duitsland. Is dit niet het geval? Dan moet er een tekenbevoegd persoon aangewezen worden die wel in Duitsland gevestigd is. Bij Webba kunnen we via het trustee contact van Openprovider .de domeinen vastleggen voor al onze klanten. Meer informatie over het vastleggen van .de domeinen vind je op openprovider.eu.

Een zakelijk ontwerp van je webshop

Duitse websites hebben over het algemeen een meer formele en zakelijke uitstraling dan Nederlandse websites. Dit heeft alles te maken met de Duitse bedrijfscultuur die gericht is op professionaliteit, betrouwbaarheid en punctualiteit.

Waar je in Nederland je best doet om op een wat speelsere manier een unieke website neer te zetten, wordt dit in Duitsland minder gewaardeerd. Hier geeft men de voorkeur aan een strak gestructureerde en ordelijke presentatie van informatie. Ook de taal op Duitse websites is vaak formeel en zakelijk van toon. Hoewel er natuurlijk altijd ruimte is voor creativiteit en individualiteit, wordt in Duitsland een meer conservatieve benadering gewaardeerd.

Betalingsopties in Duitsland

In tegenstelling tot Nederland, waar iDEAL een veelgebruikte en populaire betalingsmethode is, ligt de situatie in Duitsland iets anders. Duitse consumenten maken vaak gebruik van andere betalingsmogelijkheden, die prima via Mollie ingericht kunnen worden, zoals:

– Paypal
– Achteraf betalen
– Creditcard

Als je serieus overweegt om de Duitse markt te betreden en je producten of diensten aan te bieden aan Duitse consumenten, kan het zeker lonen om een Duitse bankrekening te openen. Door een lokaal Duits rekeningnummer aan te bieden, creëer je een gevoel van vertrouwen en betrouwbaarheid bij je Duitse klanten. Ze zullen zich comfortabeler voelen om betalingen rechtstreeks naar een Duits bankrekeningnummer over te maken, in plaats van naar een buitenlands rekeningnummer.

E-commerce in Duitsland - content afbeelding betaalmethode - Webba

Unieregeling: btw melden en betalen

Wanneer er producten worden geleverd buiten Nederland, ben je BTW verschuldigd aan het desbetreffende land. Dat kun je regelen door je te melden bij de Nederlandse belastingdienst. Wanneer je een buitenlandse vestiging hebt zijn er andere regels en moet je, je melden bij de belastingdienst van het desbetreffende land.

Eigenaar en adres op de website

In Duitsland is het belangrijk om informatie over de eigenaar op je website te plaatsen. Duitse bezoekers willen weten met wie ze zaken doen en waar deze persoon is gevestigd. Vermeld daarom naast de nodige informatie over jou als eigenaar, ook het adres van je onderneming. Wanneer Duitsers zaken doen met een Nederlandse partij dan hoort er een Nederlands adres op de website te staan. Dit wekt vertrouwen.

Rechtsbijstand en algemene voorwaarden

Wanneer je met je website gaat leveren naar het buitenland, doe je er goed aan om een rechtsbijstand dekking te hebben welke dekking heeft in het desbetreffende land. Daarnaast is het verplicht om de algemene voorwaarden op de website te hebben. Ook raden we aan om je SEO volledig op orde te hebben. In Duitsland wordt nog veel gegoogeld wanneer mensen op zoek zijn naar een bepaald product. Daarom is goed vindbaar zijn van groot belang.

Vertalen

Zorg voor een juiste vertaling op je website. Vermijd programma’s als Google Translate en ChatGPT. De vertalingen moeten juist en technisch zijn, anders is de echte Duitser al afgehaakt bij het eerste stukje tekst. Kies daarom voor een goede vertaling, ook van de productnamen.

Neem de tijd voor een goede voorbereiding

Zoals je ziet zijn er verschillende punten waar je rekening mee moet houden wanneer het aankomt op e-commerce in Duitsland. Van de taal tot aan betalingsopties en zelfs andere juridische vereisten. Probeer de verschillen goed in kaart te brengen en bereid je uitgebreid voor, voordat je de stap maakt. Heb je nog vragen? Neem gerust contact met ons op. We staan klaar om je te helpen.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.