Informatieplicht en herroepingsrecht, wat is dat?
Als je webshop beheert, moet je je aan bepaalde regels, wetten en plichten houden. Denk hierbij aan het informatieplicht en het herroepingsrecht. Geen idee wat het precies inhoudt? Lees snel verder en kom erachter.
Informatieplicht
Informatieplicht houdt letterlijk in dat je bepaalde informatie verstrekt aan je klanten. De informatie die je moet verstrekken, voordat de koop plaatsvindt, is:
1. Contactgegevens van je bedrijf
Denk hierbij aan je bedrijfsnaam, adres, telefoonnummer en eventueel e-mailadres.
2. Je KvK- en btw-nummer
Het toevoegen van deze gegevens zorgen ervoor dat consumenten zien dat het bedrijf echt bestaat.
3. Bestelling informatie
Hier geef je aan om welk product het gaat, wat de producteigenschappen zijn en in welke kwantiteit de bestelling mogelijk is.
4. Betalingsinformatie
Geef de prijs van het product weer, vertel of de prijs inclusief of exclusief de btw is en laat zien welke betalingsmogelijkheden er zijn.
5. Verzending
Vertel wat de levertijd van het product is en welke kosten daar eventueel aan verbonden zijn.
6. Retourneren
Geef aan onder welke voorwaarden een product wel of niet geretourneerd kan worden en binnen welk tijdsbestek dit kan.
7. Garantie
Vertel of er garantie is, hoelang de garantie geldt en welke voorwaarden eraan verbonden zijn.
Bovenstaande informatie moet duidelijk te vinden zijn op je webshop en de taal moet begrijpelijk zijn voor je klanten. Daarnaast is het ook belangrijk dat klanten, na de aankoop, deze informatie verstrekt krijgen. Dit kan door de informatie mee te sturen in bijvoorbeeld een bevestigingsmail.
Herroepingsrecht
De koper kan binnen 14 dagen na ontvangst van het product, van de koop afzien. Dit staat beschreven in het herroepingsrecht. Als webshop beheerder ben je verplicht om het herroepingsrecht en vastgestelde modelformulier op je website te hebben staan. Is jouw klant niet geïnformeerd over het herroepingsrecht? Dan heeft de klant een jaar de tijd om van de koop af te zien. Nadat de klant heeft laten weten van de koop af te zien, door bijvoorbeeld het modelformulier ingevuld te hebben of een e-mail te hebben gestuurd, heeft de klant nog 14 dagen om het product te retourneren.
Er zijn een aantal uitzonderingen op het herroepingsrecht, zoals:
Privacy en persoonsgegevens
Daarnaast zijn er voor een webshop regels opgesteld over het verwerken van persoonsgegevens. Voor het versturen van de producten ben je de persoonsgegevens nodig. Maar deze gegevens mag je niet langer dan noodzakelijk bewaren. Daarnaast moet je je klanten informeren over wat er gebeurt met hun gegevens, mag je niet meer gegevens vragen dan nodig is en moet je extra beveiligingsmaatregelen treffen. Het informeren van je klanten over de privacy gebeurt door middel van een privacy beleid dat op de webshop te vinden is. En door middel van het cookiebeleid. Je kent vast de pop-ups wel met de vraag of je de cookies accepteert. Meer weten over de cookies? Lees het hier.
Voldoe ik aan mijn plichten?
Zorg ervoor dat alle informatie beschikbaar is op je webshop. Het geeft namelijk vertrouwen aan je klanten. Maar dan moet je er wel voor zorgen dat de beschikbare informatie ook de juiste is. Wil jij zeker weten dat alles klopt en dat jij voldoet aan de informatieplicht en herroepingsrecht? Neem dan contact met ons op.