Inhaken op social media? Zo moet het wel!

29 juni 2022

Is het buiten 30 graden? Inhaken! Is het de internationale dag van de reuzenpanda? Inhaken! Heeft onze minister geen actieve herinnering meer aan een bepaald voorval? Inhaken! Contentmarketeers zien overal kansen en content in. De meest creatieve posts komen regelmatig langs op social media en de een is nog beter dan de ander. Vandaag op social media dag laten wij zien hoe je wel moet inhaken op social media.

Bol.com

Een blog over social media inhakers is niet compleet zonder dat we het over Bol.com hebben. Bol.com is de onbetwiste kampioen van social media in Nederland. De content afdeling schiet regelmatig virale posts de wereld in en post dagelijks verschillende content. Bol.com is niet voor niets dit jaar meerdere keren in de prijzen gevallen bij ‘the best social awards’. Zo zijn ze onder andere uitgeroepen tot beste merk op Facebook en Instagram en hebben ze een prijs ontvangen voor beste copywriting.

Door gebruik van flauwe humor en scherpe inhakers weet Bol.com social media te veroveren. Hieronder lichten we een tweetal leuke posts uit.

De actualiteit gebruiken

Een goede contentmarketeer is scherp en snel. Daarmee bedoel ik dat deze een leuke inhaker kan maken op actualiteit. Zo was bijvoorbeeld een tijd geleden de Netflix serie ‘Squid game’ ontzettend populair. Overal kwam het weer terug, of het nou als fysiek spel wordt gespeeld op straat in Den Haag of met een leuke inhaker op social media. Zelf vond ik de volgende inhaker van Centraal Beheer een leuke.

Daarnaast was er wereldwijd dagen lang maar één onderwerp waar iedereen het over had. Het enorme containerschip de ‘evergreen’ kwam vast te zitten in het Suezkanaal. Het Nederlandse Boskalis heeft uiteindelijk het schip los weten te krijgen. Dit was op zich al een mooie prestatie maar het marketingteam van Boskalis heeft ook een pareltje afgeleverd.

Politieke flaters

De echte pareltjes kwamen de afgelopen jaren uit onverwachte hoek. Met uitspraken als ‘’daar heb ik geen actieve herinnering aan’’ en ‘’functie elders’’ gooide de politiek hoge ogen. Natuurlijk was dit voor de contentmarketeer een goudmijn. Bedrijven als Hema en Young Capital hebben hier handig op in gespeeld.

Zomerse temperaturen

Wanneer heel Nederland weer is in meltdown zit omdat de thermometer weer boven de 30 graden uitslaat, draaien de content toppers nog op volle toeren. Er wordt regelmatig ingehaakt op het praatje van de dag en dus ook op de hitte. In de voorbeelden hieronder zie je hoe Heineken en Hornbach met een simpele afbeelding goed inhaken.

En nu jij weer!

Ben jij nu net als ik helemaal geïnspireerd? Begin zelf ook met inhaken op social media en wie weet zie jij je eigen post volgend jaar wel terug op onze website. Daarnaast is het een leuke manier om bezig te zijn met je social media kanalen. Wanneer je altijd maar de druk voelt om serieuze, kwalitatief sterke berichten de wereld in te sturen word je ook niet vrolijk. Laat het professionele een keertje los en maak eens een grapje.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.