Korte of lange zoektermen?
SEO: korte of lange zoektermen gebruiken?
Lange zoekwoorden (long tail zoekwoorden) hebben een hogere conversie. Wanneer de zoekwoorden heel specifiek zijn, krijgen klanten specifieke resultaten. Ook hebben lange zoekwoorden minder concurrentie, daardoor komen ze vaak veel sneller hoog in de zoekresultaten. Daarnaast bestaat 70% van alle zoekopdrachten in Google uit lange zoekwoorden.
Hoe werkt het?
Korte (short tail) zoekopdrachten bestaan uit één, twee of drie zoekwoorden. Wanneer je maar twee zoekwoorden gebruikt zul je erg veel concurrentie hebben op deze twee zoekwoorden. Daardoor zul je vaak niet op de eerste pagina’s van Google komen omdat de concurrentie erg hoog is en vaak grote bedrijven het winnen van kleine bedrijven. Klanten willen graag de meest relevante resultaten in beeld krijgen waardoor ze vaak meer dan drie woorden gebruiken.
Stel jeeens voor; je wilt een nieuwe blauwe blouse met korte mouwen via het internet kopen. Wanneer je alleen “blouse” of “blauwe blouse” intypt zullen de zoekresultaten niet heel specifiek zijn. Je zult dan heel veel resultaten krijgen maar je moet dan nog steeds zoeken naar een blouse met korte mouwen. Wanneer je “blauwe heren blouse met korte mouwen” intypt zul je minder zoekresultaten krijgen maar wél de resultaten waar je naar opzoek bent. De klant zal sneller geneigd zijn om op jouw link te klikken en wat te gaan kopen.
70% van alle zoekopdrachten bestaan dus uit longtail zoekwoorden. Het is daarom als bedrijf erg belangrijk dat klanten jou op die manier kunnen vinden.

Concurrenten richten zich vaak alleen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume, terwijl de zoekwoorden met een laag zoekvolume minder concurrentie hebben. Wat belangrijk is om te weten is dat meerdere zoekwoorden met een laag zoekvolume een aantrekkelijk zoekvolume kunnen vertegenwoordigen. Ook gebruiken de concurrenten vaak zoekwoorden tools als Google Keywordplanner. Deze tools geven vaak alleen informatie vrij over de 30% korte zoekopdrachten omdat de lange zoekopdrachten te uiteenlopend zijn.

Hoe kom ik aan lange zoekwoorden?
Allereerst is het belangrijk dat je je in de doelgroep gaat verplaatsen en jezel af gaat vragen wat hen bezig houdt. Door op die manier te gaan denken, krijg je beter inzicht in wat voor vragen ze eventueel zouden kunnen hebben.
Ook kan Google je helpen met het vinden van lange zoekwoorden. In de zoekmachine van Google zit namelijk Google Suggest verwerkt. Dit is een handig hulpmiddel om op ideeën te komen voor lange zoekwoorden. Wanneer je een zoekterm invoert in de zoekbalk dan zul je automatisch meerdere resultaten zien. Jouw zoekterm wordt namelijk aangevuld met suggesties vanuit Google.

Daarnaast is Google Analytics ook een handige tool die je kunt gebruiken om ideeën op te doen voor nieuwe zoekwoorden. In Google Analytics is een overzicht te vinden van alle zoektermen waar jouw website op gevonden is. Je kunt deze zoektermen met elkaar combineren zodat je lange zoekwoorden creëert.