Met je eigen webshop naar het buitenland, waar moet je op letten?
Wil jij je producten uit je webshop verkopen aan andere Europese landen? Bij je webshop uitbreiden naar het buitenland komt veel kijken. Denk dan aan de verschillende betaalmethodes, bezorgen, keurmerken en nog veel meer. In deze blog behandelen wij een paar essentiële onderwerpen waar jij op moet letten als je een webshop in het buitenland wilt starten. Wil je meteen hulp bij het uitbreiden van je webshop of een eigen webshop beginnen? Neem dan gerust contact op.
Zorg dat je webwinkel klaar is voor het buitenland
Je Nederlandse webshop zonder aanpassingen klaar zetten voor het buitenland werkt natuurlijk niet. Er komen dan een aantal punten naar voren waar je op moet letten. Denk er bijvoorbeeld aan om je webshop op een nationale domeinextensie te zetten (.nl, .be, etc.). Dit betekent vaak dat je een nieuwe webshop moet bouwen. Andere punten waar je op moet letten:
- Teksten van je website/webshop in een nieuwe taal.
- De optie dat klanten kunnen betalen met een andere valuta, indien dat nodig is.
- De mogelijkheid geven om lokale betaal- en verzendmethodes te kiezen.
Bedenk in welke landen je actief wilt zijn
In december 2019 stond Nederland alweer op de eerste plek van de jaarlijkse e-commerce lijst van de Verenigde Naties. De top 10 landen bestaat uit maar liefst uit 8(!) Europese landen, waarbij de top drie uit Zwitserland en Singapore bestaat. Daarna volgen Finland, het Verenigd Koninkrijk, Denemarken, Noorwegen, IJsland, Duitsland en Australië. Lees meer over de jaarlijkse e-commerce lijst via deze link.
Bepaal de betaalmogelijkheden
In Nederland is iDeal zeer populair. Uit onderzoek is gebleken dat maar liefst 95% van de Nederlanders het liefste met iDeal betaalt. Voor andere landen zul je eerst moeten uitzoeken welke betaalmethoden daar het meest worden gebruikt. Dit komt doordat iDeal niet overal aanwezig is in andere delen van Europa.
Kies je bezorgservice per land
Nederland biedt veel keuze als het gaat om soorten bezorgbedrijven.. In de afgelopen jaren zijn er veel pakketvervoerders bijgekomen, zowel grote als kleine. In Nederland zijn de welbekende vervoerders bijvoorbeeld PostNL, DHL, DPD en UPS. De vraag is natuurlijk welke bezorgservices er in het buitenland populair zijn. Het is van belang om dit goed onder de aandacht te brengen, zodat je per land de juiste en meest betrouwbare bezorgservice voor jouw webshop kunt aanbieden. Dit is natuurlijk ook belangrijk om je pakketje zo snel mogelijk te kunnen afleveren.
Maak je webshop mobiel en desktop vriendelijk
Tegenwoordig doen veel Nederlanders hun aankoop via mobiele telefoon of tablet. In 2019 heeft maar liefst 58% van de Nederlanders aankopen gedaan via een mobiele telefoon. Houd er dus ook rekening mee dat je webshop gebruiksvriendelijk is voor desktop én mobiel.
Gebruik keurmerken
Om het vertrouwen van je klant te winnen, kunnen keurmerken een hele belangrijke rol spelen. In sommige landen zoals Duitsland, is het gebruik van een Keurmerk een standaard procedure geworden. Een bekend Keurmerk in Duitsland is bijvoorbeeld Trusted Shops. Als het om online gaat, doen de meeste Europeanen graag aankopen bij webshops uit eigen land. Met een Keurmerk kun je hun vertrouwen winnen en ze overhalen om bij jouw webshop een aankoop te doen.