Narrowcasting, wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

15 december 2021

De term narrowcasting, ook wel ‘’Digital Signage’’ genoemd, zal bij veel mensen niet direct een lichtje doen branden. Toch zijn we er allemaal weleens mee in aanraking gekomen. Zo kan je het tegenkomen in je favoriete kledingwinkel, het fast food restaurant op de hoek of bij jou binnen het bedrijf. Wat het nou precies is en wat het voor jou kan betekenen leggen wij voor je uit in deze blog.

Wat is narrowcasting?

Simpel gezegd zijn het informatieve, overtuigende of vermakende boodschappen op een scherm. Deze schermen hangen op strategische plekken binnen een gebouw om zoveel mogelijk klanten/bezoekers te bereiken. Door gebruik te maken van narrowcasting creëer je als het ware een eigen tv kanaal. Binnen dit kanaal bepaal jij wat er wordt uitgezonden. Op deze manier kan je een specifieke doelgroep bereiken met een specifieke boodschap. In welke branche je ook actief bent, narrowcasting kan wat betekenen voor jou.

Voorbeelden van narrowcasting

De inhoud van de content die je deelt verschilt per sector. Maar narrowcasting is vrijwel altijd bedoeld om de kijker over te halen, te informeren of te vermaken. Om er een beeld bij te krijgen hebben wij een aantal voorbeelden op een rijtje gezet:

1. Horeca

Denk hierbij aan digitale menukaarten die boven de kassa hangen, of een digitaal reclamebord met de nieuwste acties. Daarnaast hebben fast food restaurants ook vaak een scherm hangen met informatie over de geplaatste bestellingen.

2. Bioscoop

In bioscopen vind je vaak displays met informatie over de films die op dat moment draaien, de films die binnenkort verschijnen of een aantal interessante acties. Op deze manier kan de bioscoop haar bezoekers informeren over het filmaanbod.

3. Stations en vliegvelden

Op stations en vliegvelden zijn altijd grote schermen te vinden met daarop relevante informatie zoals de vertrek- en aankomsttijden. Afgewisseld met reclames van winkels in de buurt of speciale reisacties. Op deze manier wordt het publiek geïnformeerd en overgehaald tot aankoop.

Wat kan narrowcasting voor jou betekenen?

Door schermen in te zetten als digitaal communicatiemiddel zijn er voor elke branche voordelen te behalen. Denk hierbij aan het verhogen van de omzet of de bezoekersaantallen, het sturen op product aankoop en het creëren van de ultieme customer experience in de retail. In zorginstellingen en in wachtkamers kun je denken aan het doelgericht informeren over het zorgproces of de uitlooptijd van een specialist en het verzachten van de wachttijd. Maar ook in de horeca of grote evenementen is er voordeel te behalen door het inzetten van narrowcasting. Breng de actie van de dag aan het licht of leidt bezoekers op de juiste manier door een ruimte. Daarnaast zijn er nog een aantal algemene voordelen die voor elke branche gelden:

1. Besparing door het stopzetten van drukwerk en andere fysieke communicatiemiddelen
2. Digitaal is flexibel, snel aan te passen en het bespaart tijd en geld
3. Eenvoudig specifieke doelgroepen bereiken met de juiste boodschap
4. Gemakkelijk informeren, vermaken of overtuigen

De mogelijkheden zijn eindeloos en kunnen uitgebreid worden naar jouw specifieke wensen en behoeften. Met het bijbehorende Content Management Systeem (CMS) bepaal jij zelf welke boodschap je op welke schermen afspeelt. Zo zorg je ervoor dat je op elk scherm een relevante en actuele boodschap kunt vertonen.

Geïnteresseerd in narrowcasting?

Ben jij geïnteresseerd in narrowcasting? Neem vrijblijvend contact met ons op om de mogelijkheden door te nemen. Wij denken graag mee over het toepassen van narrowcasting om jouw bedrijf te laten groeien.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.