Online marketing trends 2023

8 december 2022

Online marketing trends 2023

Nieuw jaar, dezelfde trendrapporten. Aan het eind van het jaar kijken we vaak terug op het afgelopen jaar. Maar waarom blijven hangen in het verleden als we ook vooruit kunnen kijken? Dus dat gaan we lekker doen. We duiken de verwachte online marketing trends van 2023 in. Je snapt natuurlijk dat we geen glazen bol hebben waarin we alle gebeurtenissen uit 2023 alvast hebben bekeken. Maar we kunnen in ieder geval een goede gok doen aan de hand van betrouwbare onderzoeken en verschillende artikelen. In dit trendrapport gaan we het hebben over zoekmachine adverteren, zoekmachine optimalisatie en social media.

online marketing trends 2023

SEA trends

Geen smart shopping, lokale campagnes en uitgebreide tekstadvertenties meer. In 2022 zijn we een heleboel handige functionaliteiten kwijtgeraakt binnen Google Ads. Maar is het dan alleen maar slecht nieuws geweest?

Dat gelukkig niet. De smart shopping en lokale campagnes zijn vervangen door de zogenaamde Performance Max campagne en de uitgebreide tekstadvertenties zijn nu responsieve advertenties geworden. Zo maakt Google het ons nog makkelijker om over te gaan op automatische advertenties. Toch voelt het een beetje alsof we langzaamaan steeds meer controle uit handen geven en het een kwestie van tijd is tot Google het gehele proces geautomatiseerd heeft. Zo zijn er ook flinke verschuivingen geweest binnen de automatische biedstrategieën.

Wat verwachten we in 2023?

In 2023 verwachten we een aantal belangrijke veranderingen. Google heeft tijdens het jaarlijkse Search On evenement laten weten dat de zoekresultatenpagina een stuk interactiever en gebruiksvriendelijker wordt. Dit soort flinke aanpassingen gecombineerd met kleine updates kunnen veel invloed hebben op je SEA-strategie. Maar welke veranderingen gaan nu echt impact maken?

1. Brede zoekwoorden, het nieuwe normaal

De aanbevelingen in je Google Ads account zijn al fanatiek aan het pushen om je exacte zoekwoorden om te zetten naar brede zoekwoorden. Google geeft aan dat het essentieel is om te werken met brede zoekwoorden, zeker als je slimme biedstrategieën gebruikt. De brede zoekwoorden helpen het algoritme van Google om sneller te leren.

Als je nu nog niet werkt met brede zoekwoorden dan raden we je zeker aan om in ieder geval een campagne naast je huidige campagnes te draaien. Zo help je niet alleen Google, maar leer je zelf ook het een en ander over relevante zoektermen en de vraag in de markt.

2. Performance Max is hot en happening

Je kan meerdere boeken schrijven met de kritiek die is geuit op het introduceren van de Performance Max campagne. Dit kwam vooral omdat het niet mogelijk is om zelf veel invloed uit te oefenen op de campagnes. Optimaliseren lijkt niet mogelijk en rapportages maken op basis van de resultaten al helemaal niet. Waarom is het dan toch geïntroduceerd?

Google is druk bezig om het jou als gebruiker zo makkelijk mogelijk te maken. Dit doen ze door alle onderdelen van Google Ads zoveel mogelijk te automatiseren. Zo wordt de eindgebruiker een heleboel werk uit handen genomen. De Performance Max campagne is hier een goed voorbeeld van. We kunnen als marketeers niet zo goed zien wat er achter de schermen allemaal gebeurt, maar het is ontzettend makkelijk in te stellen. Gelukkig blijft Google ook dit type campagne regelmatig updaten en zal er ongetwijfeld meer inzicht komen in de manier van werken.

3. Lagere Click Through Rates

Google probeert steeds vaker zelf antwoord te geven op vragen van gebruikers. Dit zorgt ervoor dat het voor gebruikers niet meer nodig is om door te klikken naar een website. De verwachting is dan ook dat dit invloed zal hebben op de CTR van je advertenties. Gebruikers zullen minder vaak klikken op een advertentie wanneer het antwoord dat ze zoeken onder deze advertentie te vinden is.

Adverteerders gaan dus rekening moeten houden met een lagere CTR. Maar wees niet getreurd want er is nog genoeg winst te behalen. Zorg er dan ook voor dat jouw advertenties opvallen en dat je gebruik maakt van afbeeldingen.

online marketing trends 2023

SEO trends

In principe kan ik de SEO-trends van 2022 één op één kopiëren en we hebben nog steeds een relevant trendrapport. Ook 2023 staat weer in het teken van content en het optimaliseren van de mobiele gebruikerservaring. Is er dan helemaal niks anders om over te schrijven?

In 2022 zijn er aantal belangrijke updates uitgerold door Google. Denk hierbij aan de helpful content update en de Google EAT update. Beide updates zijn volledig gericht op content en de kwaliteit hiervan. Dit brengt dus geen andere onderwerpen met zich mee, maar dat maakt het zeker niet minder belangrijk. De updates brengen aanzienlijke veranderingen met zich mee.

De verwachtingen voor 2023

2023 zal voor nu dan ook grotendeels in het teken staan van de twee benoemde updates. Marketeers zullen zich aan moeten passen aan de nieuwe regels. Ik neem de grootste veranderingen met jullie door.

1. Google helpful content

Dat goede content onmisbaar is voor iedere SEO-strategie kan niet meer als een verrassing komen. Maar met het pompen van content in groten getale kom je niet meer weg. Om te voorkomen dat irrelevante websites bovenaan komen te staan in de zoekresultaten heeft Google de helpful content update uitgerold. Deze update zorgt ervoor dat Google zich meer focust op content die daadwerkelijk waarde toevoegt voor de klant.

Waar marketeers eerder nog wel eens schreven voor de zoekmachine, zal dat nu volledig om moeten draaien. De focus van de teksten moet liggen op de bezoeker en de waarde die de tekst toevoegt voor deze bezoeker. Originele en kwalitatieve content krijgt meer ruimte in de zoekresultaten en zal beter beoordeeld worden door Google.

Heb jij nog een website waar veel teksten op staan die zijn geschreven voor de zoekmachine? Dan wordt het tijd voor een flinke schoonmaak. Wanneer je website veel pagina’s heeft met content van lage kwaliteit wordt de hele website hierop afgerekend. Zo scoort de website een stuk lager. Zorg er daarom voor dat je met een kritische blik naar jouw website kijkt en op zoek gaat naar teksten die van negatieve invloed kunnen zijn.

2. Google EAT-update

Hoewel de update al langer uitgerold is, is het zeker waard om deze nogmaals te benoemen. In 2023 verwachten we namelijk steeds meer de invloed van deze update terug te zien. In combinatie met de helpful content update wordt het voor Google steeds makkelijker om slechte content af te straffen.

EAT heeft in dit geval niks met eten te maken, maar staat voor Expertise, Authoritativeness en Trustworthiness. Vraag me niet om deze woorden uit te spreken want dan zijn we over een uur nog bezig. Deze update is in het leven geroepen om te helpen met de strijd tegen ‘’slechte’’ en ‘’goedkope’’ content. Deze slechte content kan nog altijd hoog in de zoekresultaten getoond worden door middel van sterke backlinks. Met de EAT update wil Google deze waardeloze content ver naar onder drukken.

In de basis richt de update zich vooral op belangrijke onderwerpen als medicijnen, politiek, financiën en veiligheid. Dit om zoveel mogelijk fake news uit de zoekresultaten te vissen. Alle websites die met een van deze onderwerpen te maken hebben worden kritisch bekeken. Maar dat deze onderwerpen nu voorrang krijgen betekent niet dat andere websites niet bekeken worden. Zo heeft de EAT update effect op alle content die er te vinden is op Google.

3. Google product review update

Ja hoor, we gaan het toch nog over wat anders hebben! Google heeft namelijk een update uitgerold die kwalitatief goede reviews beloond. Deze update houdt in dat goede reviews met een waardevolle inhoud er voor zorgen dat jouw website beter wordt beoordeeld. Daarentegen worden websites met minder waardevolle reviews niet afgestraft.

Ben je zelf al bezig met het verwerven van reviews? Probeer dan uitgebreide reviews te krijgen. Deze reviews worden beloond en geven jouw website een boost in de zoekresultaten.

online marketing trends 2023

Social media trends of toch content trends?

Jouw succes op social media staat en valt met je contentstrategie. Dus in plaats van drie zogenaamde social media trends te delen die jou net niet gaan helpen, heb ik dit jaar gekozen om een aantal content trends te delen. Goede content is nou eenmaal de basis van een werkende strategie. En content gaat verder dan enkel social media. Eigenlijk is alles wat je naar buiten brengt content. Met dat in ons achterhoofd gaan we kijken naar de content trends voor 2023.

Wat gaan we zien in 2023?

Misschien niet helemaal een content trend en daarom ook geen speciale vermelding, maar toch iets om rekening mee te houden: recessiedreiging en stijgende kosten. Zo’n beetje alles kost tegenwoordig meer geld en dat is ook te voelen in de portemonnee van veel ondernemers. Houdt er rekening mee dat er een mogelijkheid is dat bedrijven minder uit gaan geven aan content creators.

1. Twijfels over social media marketing

De hype rondom social media marketing neemt steeds verder af. Er zijn vooral grote twijfels over de effectiviteit. We hebben te maken met teruglopend bereik, algoritmes die om de paar maanden veranderen en stijgende advertentiekosten. Wat werkt nou echt?

Steeds meer bedrijven zullen daarom nog eens goed kijken naar de rol van social media in hun contentstrategie. Dit kan er zomaar voor zorgen dat bedrijven steeds minder moeite willen stoppen in de organische content en de advertenties op social media. Maar aan de andere kant kan het ook zorgen voor een revolutie binnen de contentmarketing. Misschien verschuift alles wel richting zero-click-content en entertainende content.

2. Zero-click-content

Social media algoritmes geven vaak de voorkeur aan content zonder externe links. Want deze content leidt mensen niet van het kanaal af. Marketeers zijn al tijden bezig met het vinden van omweggetjes en proberen bijvoorbeeld via de comments mensen alsnog naar de website te trekken. Maar wat gebeurt er als we de link helemaal weglaten?

Dan verliezen we natuurlijk een gedeelte van het websiteverkeer, maar is dat zo’n groot probleem? Met zero-click-content richt je je volledig op het aanbieden van waarde en het vasthouden van de aandacht van je volgers. Dit komt de kwaliteit van de content, waarschijnlijk, alleen maar ten goede. Klikvrije content moet echter wel anders benaderd worden dan andere content. Het moet op zichzelf genoeg waarde bieden, zonder de ondersteuning van een website. Als je daar in slaagt weet je hetzelfde te bereiken als de content met een link.

3. Entertainende content

Content moet waarde bieden aan de lezer. Wat die waarde gaat zijn, dat is aan jezelf. Wil je informeren, activeren of vermaken? We zien steeds vaker dat er wordt gekozen voor de entertainende variant. Vooral door de explosieve groei van TikTok en Instagram Reels zien we dit meer terugkomen.

Deze entertainende content komt 9 van de 10 keer naar buiten in video vorm. En dan vooral korte video’s. Deze content is op steeds meer kanalen in te zetten en wordt dus ook steeds vaker gebruikt binnen bedrijven. Zo zijn er regelmatig bedrijven die viral gaan omdat ze een leuk filmpje hebben gepost met collega’s. Zo kan vermakende content zorgen voor een flinke boost in bereik en naamsbekendheid.

En nu jij weer

Ik kan me best voorstellen dat je de eerste trend alweer vergeten bent. Het is dan ook een flinke hap aan informatie om in een keer binnen te houden. Zo kan ik me ook voorstellen dat lang niet alle trends relevant zullen zijn voor jouw bedrijf. Kijk daarom goed wat jij zou kunnen toepassen en waar jij denkt dat je nog winst kan halen. Het is nu dan ook jouw beurt om deze trends in te zetten voor je eigen bedrijf. Waar ga jij mee aan de slag?

p.s. Mocht je vragen of opmerkingen hebben, neem dan gerust contact met ons op.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.