SEO tips voor 2017

1 december 2016

Vandaag is het alweer 1 december. De tijd om het afgelopen jaar te evalueren is weer nabij. Wat heb ik goed gedaan, en waar laat ik steekjes vallen op mijn website? En hoe had ik het beter kunnen doen? Maar uiteraard is december ook de maand om vooruit te kijken naar het nieuwe jaar, en die kun jij goed beginnen met onze SEO tips voor 2017. Zo geven we een aantal grote tips maar ook kleine zodat je direct aan de slag kunt.
SEO tips en trends voor 2017

Belangrijkste SEO Tips voor 2017

Als we kijken naar 2017, zien we meteen dat één item er direct uit springt. Een SSL certificaat. Iedereen kent het groene slotje inmiddels wel in zijn of haar adresbalk die aangeeft dat je met een beveiligde website te maken hebt. Ook is het te herkennen door “https” in je adresbalk. Google heeft aangegeven de https websites beter te gaan beoordelen omdat ze veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.

Website met SSL

Website met SSL gaan namelijk beter om gaan met betrouwbare informatie. Denk hierbij aan formulieren die je verstuurt met je persoonlijke informatie, je hebt liever dat dat beveiligd verzonden wordt. Met een SSL certificaat garandeer je dus dat gegevens veilig zijn en niet door boosdoeners kunnen worden onderschept. Voor webshops is een SSL verbinding tegenwoordig zelfs al verplicht! Heb je een webshop? Dan is het dus ontzettend verstandig om te kiezen voor een SSL certificaat. Voor de meeste websites is het goedkoopste certificaat voldoende.
 
SSL Certificaat SEO

Het spinnenweb

Intern linken. Het wordt nog steeds te weinig gedaan. Toch is het een SEO tip voor 2017 die je hoog op je lijstje moet zetten. Niet alleen geef je waarde mee aan een woord die je linkt, je bezoekers kunnen ook meteen door naar de extra informatie die jij biedt. Vergeet de “klik hier” linkjes maar gebruik woorden en pagina’s die op elkaar aansluiten. Schrijf je een stuk over online marketing, maak van online marketing dan de link, zoals we hier gedaan hebben. Google zal zien dat jij een link hebt gemaakt van een belangrijk keyword naar een bijhorende pagina. Zo creëer je een spinnenweb op je website waar men van de ene pagina direct door kan naar de andere.

Praktische tips

SEO gaat niet vanzelf, het is een continu proces dat gepaard gaat met hard werken. Heb je niet veel tijd, zorg dan in ieder geval dat je de basis goed hebt staan. Dat houdt in:

  • Gebruik je belangrijkste zoekterm in de URL (webadres).
  • Gebruik je belangrijkste zoekterm óók in de titel van je pagina.
  • Schrijf uitnodigende meta-descriptions. Een uitnodigende tekst kan meer bezoekers opleveren  en werkt positief voor je positie.
  • Maak je teksten goed leesbaar, voor iedereen.
  • Kwalitatieve content, zorg dat je antwoord geeft op de vraag die gesteld is.
  • Zorg dat je complete website responsive is.
  • Gebruik afbeeldingen met ALT tags.
  • Google Rankbrain! Meer hierover lees je verderop.

Lokale SEO

Werkt je bedrijf lokaal? Dan kun je flinke stappen maken. Door de nog steeds toenemende mobiele zoekopdrachten worden lokale zaken eerder uitgelicht. Een derde van deze mobiele zoekopdrachten lokaal georiënteerd. Bovendien is het onderzocht dat in 18% van de gevallen het tot een directe aankoop leidt. Wij ruiken mogelijkheden! Google Mijn Bedrijf kan daarbij de perfecte partner zijn. Je hebt vast wel eens een dergelijk zoekresultaat gezien. Bij het zoeken op een bedrijfsnaam worden ze in de zoekresultaten rechts geplaatst. Bij een meer globale zoekterm als “website” direct onder de betaalde resultaten.

Google Mijn Bedrijf

Maak daarom van Google Mijn Bedrijf een zo compleet mogelijk overzicht van je bedrijf. Voeg adresgegevens toe (logisch natuurlijk), plaats relevante en uitnodigende foto’s, noem je openingstijden én plaats het meest belangrijke zoekwoord bij de bedrijfsnaam. Verzamel daarnaast reviews over je bedrijf om er extra uit te springen. Zo kun je je lokale SEO naar een hoger niveau tillen.
 
Lokale SEO

Google Rankbrain

Iedereen weet dat Google zich razendsnel ontwikkelt en blijft ontwikkelen. Zo is er nu Google Rankbrain, wellicht het belangrijkste gegeven voor 2017. Zoekresultaten worden naar een hoger niveau getild door “machine learning”. De zelflerende machine van Google krijg input/trainingsdata met de beste en populairste websites die goed scoren in Google. Op basis hiervan maakt Rankbrain zijn eigen algoritme. Rankbrain zal kijken naar de website als één geheel, in plaats van honderd afzonderlijke factoren. Op basis daarvan krijg je een positie toegewezen in de zoekresultaten. Daarnaast wordt deze zelflerende machine extreem belangrijk voor spraakverwerking en herkenning en voorspellingen.
Praktisch gezien kun je met een aantal factoren rekening houden:

  • Kwalitatieve content
  • Geef je antwoord op de vraag van de bezoeker
  • Bezoektijden van pagina’s
  • Vermelding van je bedrijf op Social Media (likes, shares etc.)

Google RankBrain

Gebruiksvriendelijkheid

Dit wordt vaak vergeten, maar is je website eigenlijk wel gebruiksvriendelijk? Kun je op een afstandje gaan zitten en is alles dan nog steeds duidelijk te lezen? Kun je als bezoeker denken en antwoord vinden op de mogelijke vraag? Denk ook aan de volgende punten:

  • Is het direct duidelijk waar een pagina over gaat?
  • Weet een bezoeker wat hij kan doen na het lezen van de tekst? Denk hierbij aan een Call to Action, andere artikelen etc.
  • Laat je de inhoud aansluiten op de verwachtingen van de bezoeker?

Dit zijn en blijven belangrijke SEO tips voor 2017

SEO is hard werken

Wil je scoren in 2017? Dan is en blijft het een kwestie van keihard werken. Investeer structureel in je website, plan bijvoorbeeld elke week een halve dag (of zelfs een hele) om al deze SEO tips voor 2017 te verwerken. De tijd die je hebt geïnvesteerd zal je terug verdienen met een goed vindbare website!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.