Social media trends die wel zijn uitgekomen dit jaar

31 augustus 2022

Leuke social media trends hoor, maar ik heb er nog niks van terug gezien. Te vaak zien we loze trends voorbijkomen. Beloftes over gouden bergen die we toch nooit zien. De nieuwste social media app Clubhouse is hier een mooi voorbeeld van. Overal werd er over gepraat of geschreven en de hype was enorm. Toch horen we nu een jaar later helemaal niks meer over de ooit zo veelbelovende app. Maar welke trends leven wel op aan de verwachtingen?

Social media trends van Hootsuite

De social media trends die we meenemen in dit artikel komen uit het ‘Hootsuite social trends 2022’ rapport. Elk jaar brengt Hootsuite een social media trend rapport uit met de vijf grootste trends. Dit rapport wordt gemaakt op basis van de mening van verschillende specialisten. De social trend van 2022 zijn volgens Hootsuite de volgende:

De ‘brand strategy’ trend

De aandacht van de consument is al een tijdje aan het verschuiven van grote influencers naar kleine niche groepen die beter aansluiten bij hun interesses. De verwachting is dat merken meer gaan werken met deze kleinere influencers die een niche gemeenschap hebben opgebouwd.

De ‘social advertising’ trend

Marketeers gaan meer geld uitgeven aan het adverteren op social media. De uitdaging die hierbij komt kijken is dat een andere manier van adverteren gewenst is. Met een advertentie op social media doorbreek je de scroll ervaring van de consument.

De ‘return on investment’ trend

Social media ontgroeit de marketing afdeling. Het vertrouwen van marketeers in het meten van de ROI van social media is ten opzichte van de vorige jaren ontzettend gegroeid. Ook worden er steeds meer manieren gevonden om social media in te zetten voor andere doeleinden. De verwachting is dat social media een grotere rol gaat spelen in de gehele organisatie en niet meer alleen binnen de marketingafdeling. 

De ‘social commerce’ trend

Online shoppen is aan het veranderen. Waar het allemaal begon met webshops, is het al snel doorgegaan naar apps en tegenwoordig kunnen we ook al winkelen op social media. De verwachting is dat winkelen via social media de nieuwe standaard wordt.  

De ‘customer care’ trend

Door het gebrek aan personeel overal ter wereld hebben veel bedrijven te maken met langere levertijden. Deze ontwikkeling zorgt gegarandeerd voor meer klanten die niet zo tevreden zijn. Ondertussen wordt er steeds meer gebruik gemaakt van social media om klachten door te geven. Voor de social marketeer de perfecte uitdaging om het bedrijf door de klachtenstroom heen te trekken.

Zo op het eerste gezicht zijn dit trends waar ik achter sta. Maar nu we ondertussen al zeven maanden verder zijn blijkt toch dat niet alle trends uit dit rapport opleven aan de verwachtingen. We gaan ze samen een voor een bij langs.

De ‘brand strategy’ trend

Tijdens de pandemie ontstonden er steeds meer online ‘communities’. De bepaalde groepen bestaan uit mensen die dezelfde interesses hebben. Je kan je voorstellen dat dit een mooie kans is voor ondernemers. Vind een groep die vol zit met potentiële klanten en ga aan de slag. De vraag is alleen hoe je in deze groepen terecht komt. Volgens de trendwatchers van Hootsuite zou dit via de creators binnen de groep moeten.

Hadden ze gelijk? Ja. Steeds meer bedrijven investeren in samenwerkingen met de zogenaamde creators. Zo zie je bijvoorbeeld grote merken miljoenen aftikken om in een korte TikTok voor te komen. Of kleinere bedrijven die een samenwerking aangaan met een kleine influencer die taarten bakt om bijvoorbeeld hun nieuwe taartschep aan te prijzen. Het voordeel van deze samenwerkingen is dat je zeker weet dat je een bepaald bereik creëert. De groepen rondom deze creators of influencers zijn vaak erg loyaal en kijken vrijwel alle content die de persoon in kwestie naar buiten brengt.

Hoe gaat dit er in de toekomst uitzien? De belangrijkste vraag die we moeten beantwoorden om er achter te komen of deze trend doorgaat in de nabije toekomst is: ‘’Is het mogelijk voor kleinere creators om hier hun brood mee te verdienen?’’. De wereld rondom influencers is vrij nieuw en de manieren om geld te verdienen zijn nog vrij beperkt. Momenteel komt al het geld in het laatje door middel van betaalde samenwerkingen. Dus wat gebeurt er wanneer bedrijven minder geld over hebben voor deze manier van adverteren? Blijven de kleinere influencers dan wel bestaan? Leuk om in de gaten te houden.

De ‘social advertising’ trend

Wij als consument krijgen steeds beter door wanneer een bedrijf reclame door onze content heen probeert te gooien. We zijn lekker aan het scrollen door Instagram en opeens zie je een totaal niet subtiele advertentie. Dit verpest jouw ervaring en zorgt ervoor dat je zo snel mogelijk voorbij de advertentie scrolt. Dat is ook niet ideaal voor de adverteerder. Dit zorgt ervoor dat marketeers steeds creatiever moeten worden om te zorgen dat de advertentie aansluit bij de content die de consument verwacht. Maar hoe gaat dit ze af?

Kanalen als Instagram en TikTok zorgen ervoor dat het bedrijven minder geld kost om effectief te adverteren en marketeers maken hier gretig gebruik van. De kosten van het plaatsen van een advertentie zijn niet naar beneden gegaan maar de gewenste content is een stuk makkelijker te maken. Door bijvoorbeeld in te haken op een relevante TikTok trend waarin je jouw product slim weet te verwerken kom je als adverteerder al een heel eind. Het voelt als organische content en consumenten zullen hier minder snel voorbij scrollen. Toch zijn er nog genoeg bedrijven die het niet helemaal onder de knie krijgen en op de oude manier doorgaan. Gaat dit in de toekomst nog veranderen?

De kans dat advertentiebudgetten krapper blijven worden is vrij groot. Daarom is het ontzettend belangrijk voor bedrijven om meer creativiteit in de advertenties te stoppen. TikTok en Instagram proberen je hierbij te helpen door het makkelijker te maken om in te haken op bepaalde trends die op dat moment gaande zijn. Een van de problemen waar we wel tegen aan kunnen lopen is dat het moeilijker wordt om je te onderscheiden als bedrijf. Wanneer iedereen inzet op de nieuwe manier van adverteren op social media, zal er weinig ruimte zijn om uniek te blijven. Een leuke uitdaging voor de creatieve marketeer.

P.S. Laten we niet vergeten dat het verplicht blijft om in je content aan te geven wanneer het gaat om een gesponsorde deal.

De ‘return on investment’ trend

Social media heeft in de laatste jaren een gigantische groei doorgemaakt binnen de bedrijfscultuur. Waar het allemaal begon als een taak die eventjes opgepakt werd door de telefoniste werd het al snel een taak voor de marketingafdeling. Tegenwoordig hebben veel grotere bedrijven aparte social marketeers en content marketeers zitten speciaal voor de social media accounts. En het geloof is dat dit alleen nog maar verder uit zal breiden. Het is een kwestie van tijd voordat social media wordt ingezet om het gehele bedrijf te helpen met uiteenlopende doelstellingen. Tenminste, dat is de verwachting. Hoe gaat dit tot nu toe?

Het idee dat social media wijder ingezet gaat worden op korte termijn komt vooral vanuit marketeers die dagelijks bezig zijn met social media. Deze marketeers zien de waardevolle informatie die voortkomt vanuit de dagelijkse interactie en zien dus ook het effect wat het kan hebben op de gehele organisatie. Maar, we zien het nog niet echt gebeuren. Directies en andere afdelingen zijn nog niet gek van het idee dat social media voor hun belangrijke inzichten kan opleveren. Op de korte termijn is dit een trend waar niet veel progressie in zal zitten, maar wellicht is dit op de langere termijn wel anders.

Wat een leuke vraag is voor de komende tijd is welke afdelingen concreet wat kunnen hebben aan social media. De uitdaging voor marketeers is hier het overtuigen van de andere afdelingen door concrete inzichten aan te leveren. Wat kan social media betekenen? En hoe gaan we dat in kaart brengen?

De ‘social commerce’ trend

Tijdens de pandemie was er een grote hype rondom het einde van de fysieke winkel. Regelmatig kwam er iets voorbij over het gevaar van online shoppen en hoe dit de fysieke winkel overbodig zou maken. Nu we eindelijk uit de pandemie zijn (even afkloppen) blijkt het tegendeel waar. Consumenten zijn juist blij dat ze weer naar de fysieke winkels mogen. Het online shoppen heeft wel voor een aantal mooie ontwikkelingen gezorgd. Waaronder social commerce, oftewel winkelen via social media. Hoe staat het er nu voor met social commerce?

We zijn nog niet zo ver als verwacht. De verwachting was dat social commerce de grootste nieuwe ontwikkeling zou zijn binnen online shoppen. Maar wat we in de praktijk zien is dat dit nog niet het geval is. Momenteel wordt social media zeker wel gebruikt tijdens het shoppen, maar dan meer om te oriënteren en als zoekmachine. Zo wordt social commerce wel gebruikt maar is het nog niet waar we hadden verwacht. Gaat dit in de toekomst wel gebeuren?

We zien dat social media momenteel vaker wordt gebruikt om merken te ontdekken dan de reguliere manier van zoeken via Google. Dit is vooral onder jongere mensen het geval. Daarnaast zien we dat verschillende social media kanalen druk bezig zijn met het uitrollen van verschillende updates gericht op social commerce. Zo heeft TikTok een tijdje geleden de live shopping functie geïntroduceerd waarbij mensen vanuit een livestream waar een bepaald product wordt getoond, direct over kunnen gaan tot aankoop. Het grootste probleem waar consumenten nu nog tegen aan lopen is het gebrek aan vertrouwen in het aankoopproces. En dit zorgt er gedeeltelijk voor dat social commerce nog niet zo groot is als het had kunnen zijn.

De ‘customer care’ trend

We worden er allemaal eigenlijk wel door beïnvloed, het gebrek aan personeel en de problemen met levertijden. Producten die twee jaar geleden nog de volgende dag op je deurmat stonden doen er tegenwoordig langer over. De voorspelling was dat dit leidt tot een flinke toename in klachten en vragen voor de klantenservice. Dit komt tegelijkertijd met de behoefte aan klantenservice via social media. Een ideale kans voor de social marketeer om zichzelf te onderscheiden en het bedrijf flink te helpen zou je zeggen. Maar is dit ook daadwerkelijk gebeurt?

Wat zeker is gebeurt is de toename van klachten en vragen. Wat in mindere mate gebeurt is het binnenkomen van die klachten via social media. Veel mensen gaan nog naar de website om daar via het contactformulier of het telefoonnummer hun beklag te doen. Onder de jongeren zien we wel een toename in het aantal klachten wat binnenkomt via social media. De drempel is voor deze generatie natuurlijk ook een stuk lager wanneer het via social media kan. Zoals we allemaal wel weten is er bij de jongste generaties sprake van een zekere belangst. Dit zorgt ervoor dat de klachten dus verschuiven naar social media. Tegelijkertijd zorgt dit ervoor dat de social marketeer de klachten wel op moet lossen omdat niet altijd iedereen toegang heeft tot het account. Ik verwacht dat we in de toekomst veel meer te maken krijgen met klachten en vragen via social media. Maar hoe zit dat met de experts?

De experts van Hootsuite denken dat de social media manager een uitgebreider takenpakket krijgt. Dit zorgt er ook direct voor dat de social media manager meer inspraak krijgt binnen het bedrijf. Wie meer verantwoordelijkheid op zich neemt heeft ook meer te zeggen. Verder wordt er continu gewerkt aan het verbeteren van geautomatiseerde chats. Dit zorgt ervoor dat er meer chatbots op de markt komen en dus de prijs ook omlaag gaat. Daarom is de verwachting dat meer bedrijven geautomatiseerde chatbots gaan gebruiken om veel voorkomende klachten op te lossen. Wederom interessant om deze ontwikkelingen in de gaten te houden.

Echte social media trends

Zo zie je maar dat niet alle trendrapporten onzin zijn. Wanneer je genoeg moeite doet in het vergaren van relevante informatie van relevante mensen dan wordt het makkelijker om specifieke social media trends vast te stellen. Zo zijn er bij dit rapport ruim 18.000 respondenten geweest, meer dan 15 expert interviews en is er gewerkt met data uit meer dan 200 landen. En dat zorgt voor betrouwbare trends. Maar ook wanneer je er voor zorgt dat je alle data hebt die je nodig kan hebben, kan je nog steeds niet de toekomst voorspellen. Of zullen we het toch even proberen? Welke social media trends voorzie jij in de toekomst?

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.