Waar op social media vind je jouw doelgroep?
Wist je dat tegenwoordig 96% van de Nederlanders gebruik maakt van sociale media? Gemiddeld zitten wij dagelijks 1,5 uur op social media! Daar moet je gebruik van maken, want dus ook jouw doelgroep zit op social media. Maar op welk platform zit nou jouw doelgroep precies? Dat leg ik je in deze blog uit.
Tiktok
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 700.000
Aantal gebruikers wereldwijd: 800 miljoen
TikTok bestond eerst onder de naam Musical.ly, maar sinds het platform zijn naam heeft veranderd in TikTok is de app echt in populariteit gaan groeien. Dagelijks maken miljoenen tieners gebruik van dit kanaal. Hier maken ze korte filmpjes uit talloze categorieën. Van grappige korte sketches en dansjes tot aan tips voor het verzorgen van je planten. Je vindt hier van alles! TikTok is nog steeds een redelijk nieuw social media kanaal, waardoor hier nog niet zo heel veel advertenties tevoorschijn komen. Er komen langzaamaan steeds meer bedrijven op TikTok, dus waarom jouw bedrijf niet?
Wanneer je jonge mensen wilt aanspreken is TikTok het kanaal voor jou. Met “gewoon” geadverteerde advertenties kom je hier waarschijnlijk niet heel ver, omdat het kanaal daar nog niet op focust. Wanneer je met jouw bedrijf inhaakt op de trends van TikTok, kan je wel proberen om met jouw bedrijf een beetje extra bereik bij de jongeren te krijgen. Maar belangrijk hier is om dit goed bij te houden en ook goed zelf door de feed van TikTok te scrollen en trends te ontdekken.
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 2,8 miljoen
Aantal gebruikers wereldwijd: 330 miljoen
Twitter heeft misschien niet meer het grootste aantal gebruikersaantallen, maar toch wordt dit kanaal dagelijks nog hartstikke veel gebruikt. Doordat Twitter real-time interactie heeft, is dit nog steeds een populair kanaal. Twitter onderscheid zich van andere kanalen, doordat tijdens belangrijke gebeurtenissen en events deze altijd het meest up-to-date is. Twitter is ideaal om door te scrollen wanneer er iets in de wereld gebeurt. De tweets zijn ook makkelijk te delen, waardoor boodschappen snel verspreid worden. Beeld is op dit platform niet belangrijk, het gaat juist om korte en pakkende teksten.
De bovenstaande punten zijn de reden dat vooral mensen uit de politiek, journalistiek en de media hier aanwezig zijn. Wil jouw bedrijf graag middenin het nieuws staan, zorg er dan ook zeker voor dat je hier vindbaar bent. Hiervoor is wel iets meer nodig dan alleen persberichten delen. Je moet zoals op elk social media kanaal wel actief plaatsen en delen.
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 3,5 miljoen
Aantal gebruikers wereldwijd: 335 miljoen
De meeste mensen zitten op Pinterest om op zoek te gaan naar tips, ideeën en inspiratie in de vorm van beeld. Dit platform is dé plek voor allerlei soorten beeldmateriaal. Zoek je een nieuw recept? Gebruik eens de zoekfunctie van Pinterest. Eigenlijk kan je gewoon alles zoeken waar je inspiratie voor nodig hebt. Wanneer mensen in Pinterest op een afbeelding klikken, gaan ze vervolgens naar de websitepagina waar meer informatie op staat. Hier ligt dan ook de kracht van dit kanaal. Wanneer mensen via Pinterest op jouw website komen, moet jij ervoor zorgen dat ze bijvoorbeeld zich gaan inschrijven op je nieuwsbrief.
Pinterest is vooral populair bij vrouwen. Heb jij het gevoel dat jouw bedrijf qua inhoud en uiterlijk een meerwaarde kan bieden aan de beelden en teksten op Pinterest? Dan moet je zeker ook gebruik gaan maken van dit kanaal. Denk hierbij dus aan interieur en koken. Maar onthoud; niets is te gek.
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 4,7 miljoen
Aantal gebruikers wereldwijd: 675 miljoen
LinkedIn is voor eigenlijk elk bedrijf wel geschikt. Jouw bedrijf of merk hoeft niet in een speciale branche te zitten of een unieke dienst te leveren. Nu is LinkedIn dan weer geen kanaal waar je vakantiekiekjes gaat delen. Op LinkedIn deel je juist sterke en pakkende teksten die aangeven waar de kracht van jouw bedrijf ligt. LinkedIn straalt professionaliteit uit en daar moet je wel rekening meer houden. Mensen die namelijk het kanaal als een Facebook of Instagram willen gebruiken, zijn hier niet op hun plek. Zorg ervoor dat je echt iets te vertellen hebt wat anderen weer kan inspireren in hun werk of leven.
Valt jouw doelgroep vooral in zakelijke stakeholders, dan is LinkedIn hét kanaal voor jou. Via LinkedIn kan je belangrijke updates van je bedrijf delen en blijf je in contact met mensen. Onthoud dus vooral dat bij LinkedIn het zakelijke aspect belangrijk is. Op het gebied van social media marketing kunnen wij jou hier goed mee helpen.
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 5,6 miljoen
Aantal gebruikers wereldwijd: 1 miljard
Instagram staat qua populariteit al tijden op nummer 1 in het social media gebied. Dagelijks worden hier meer dan 100 miljoen foto’s geüpload en maar liefst 80% van de gebruikers op dit kanaal volgt een bedrijfspagina. Dus heb jij nog geen Instagram voor jouw bedrijf, maak er dan snel eentje aan en bereik jouw doelgroep. Op Instagram deel je eenvoudige beelden die bij jouw bedrijf passen met korte pakkende teksten. Ook video deel je makkelijk op dit platform. Het algoritme van Instagram kan je nog wel eens in de weg zitten, maar als je zorgt voor mooie beelden en sterke teksten kan je het algoritme voor je laten werken. Het is belangrijk om de interactie op te zoeken. Wanneer je berichten niet worden geliket, of er wordt niet gereageerd, dan gaat je bereikbaarheid ook dalen. Probeer ook eens Instagram Stories uit voor de afwisseling!
Instagram heeft een enorme gebruikersgroep, waardoor jouw doelgroep waarschijnlijk ook prima te bereiken is via dit kanaal. Op Instagram zitten vooral redelijk jonge mensen. 71% is hier namelijk onder de 35 jaar. Wil je met jouw bedrijf op Instagram beginnen? Zorg er dan voor dat je hier een verhaal vertelt die ook echt in beeld tot zijn recht komt.
Aantal gebruikers in Nederland ouder dan 14 jaar: 10,4 miljoen
Aantal gebruikers wereldwijd: 2,5 miljard
Facebook is veruit het allergrootste social media kanaal. De mogelijkheden op dit enorme platform zijn echt eindeloos. Er zit natuurlijk een goed verdienmodel achter en zowel bedrijven als mensen persoonlijk zijn nog steeds ruimschoots hier te vinden. Hoewel de echte stijging qua gebruikers inmiddels al een tijd is verschoven naar kanalen zoals Instagram en TikTok, bewijst Facebook vooral dat het gebruikers kan behouden. Facebook blijft een interessant kanaal voor bedrijven, dit omdat adverteren hier goed geregeld is en elke doelgroep hier nog wel te vinden is. Vergeet de hashtags ook niet op dit kanaal!
Facebook is een stabiel platform met ruim 2 miljard gebruikers en oneindige mogelijkheden. Hier zit geen specifieke doelgroep of leeftijd, eigenlijk zit iedereen hier nog steeds. Al zou je jongeren persoonlijker via een andere kanaal bereiken. Facebook voor elk merk en bedrijf nog steeds belangrijk en nodig, en zal dat voorlopig nog wel even blijven.
Conclusie
Elk kanaal heeft dus zo zijn eigen soort gebruiker. Wanneer je social media wil inzetten om jouw doelgroep te bereiken, is het dus belangrijk om te kijken of jouw doelgroep wel op het kanaal zit waar je op wil inzetten. Heb je nou geen tijd om jouw kanalen bij te houden, of wil je jouw social media kanalen een professionele update geven? Dan kunnen wij jou helpen. Onze social media specialisten helpen je graag met het ontwerpen van afbeeldingen, het schrijven van sterke teksten, interactie aangaan met jouw doelgroep en adverteren. Kom je binnenkort een bakkie doen om jouw plannen door te spreken?