Het nieuwe normale zoekgedrag

20 augustus 2021

Iedereen heeft de veranderingen door Corona wel gevoelt. Niet fysiek kunnen shoppen, thuiswerken en geen uitstapjes. Dat heeft geleid tot meer ‘online’ zijn. En dit hebben onder andere webshopeigenaren en (online) marketeers goed gemerkt. De vraag is nu alleen: wat is er veranderd in het zoekgedrag van de consumenten?

Veranderingen in het zoekgedrag

Er zijn een aantal trends ontstaan, kijkende naar het zoekgedrag tijdens het ‘nieuwe normaal’. Deze trends zijn naar voren gekomen vanuit de data van Google.

Trend 1: Onderzoeken

Veel mensen hebben tijdens de crisis gezocht naar ideeën om hun woning te veranderen. Maar ook de zoekterm “how to” en “Do It Yourself” zijn vaak gebruikt. Veel consumenten hebben hun huis een (kleine) update gegeven!

Trend 2: Shoppen en afhalen

Fysieke winkels waren gesloten, maar online werd er veel geshopt. De zoekterm ‘online shopping’ is ook vele malen meer gebruikt. Daarnaast is er wereldwijd een grote trend geweest in het afhalen en laten bezorgen van eten. Van beide trends wordt verwacht dat dit, ook na corona, zal blijven groeien.  

Trend 3: Lokale bedrijven

Je hebt vast gehoord van de actie “ondersteun je lokale bedrijven”. Dit is ook terug te vinden in het zoekgedrag. De optie ‘dichtbij’ van Google is namelijk veel vaker gebruikt dan voorheen. En het kan goed zijn dat, als de winkel en/of horeca je goed bevallen is, dat je daar na Corona vaker heen gaat.

Trend 4: Digitalisering

Corona zorgde ervoor dat de scholen, winkels, bioscopen etc. allemaal dicht moesten. Dit heeft geresulteerd in een digitalisering van een boel sectoren. De grote vraag van de digitalisering is: ‘’Wat gaan de consumenten doen, nu er versoepelingen zijn?”. Het antwoord is natuurlijk niet zeker, maar verwacht wordt dat een deel van de consumenten veel online zullen blijven doen.

Trend 5: Het beste product

Als laatste is er te zien dat mensen meer hebben gezocht op ‘het beste product’ in plaats van ‘het goedkoopste product’. Consumenten kiezen dus sneller voor een goede kwaliteit en minder voor het goedkoopste product.

Hoe speel je hierop in?

Het belangrijkste is: zorg dat je online vindbaar en zichtbaar bent. Probeer daarbij je strategie flexibel te houden zodat je kan inspelen op veranderingen. Wil je gelijk inspelen op deze trends? Zorg dan voor de volgende punten:

  • Zorg dat je assortiment te vinden is op je website/webshop
  • Zorg ervoor dat je jouw klanten goed informeert met de tekst op je website.
  • Ga aan de slag met SEO om meer zichtbaarheid te creëren en maak van jezelf de expert tussen je concurrenten.
  • Met de mogelijkheden van Google Ads kun jij ervoor zorgen dat je direct aanwezig kan zijn in de persoonlijke omgeving van je klanten.

Het nieuwe normaal tegemoet met Webba

Merk jij als ondernemen dat ‘het nieuwe normaal’ nog niet helemaal in jouw strategie voorkomt? Webba kan jou helpen. Onze developers kunnen jou helpen met het bouwen en inrichten van je website en/of webshop. En onze marketeers kunnen jou helpen met het inspelen op het nieuwe zoekgedrag. Meer weten? Neem contact met ons op en kom langs voor een vrijblijvend gesprek en heerlijke koffie!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.